• Ditlev Blunck. En anderledes guldaldermaler
  • Ditlev Blunck. En anderledes guldaldermaler
  • Ditlev Blunck. En anderledes guldaldermaler
  • Ditlev Blunck. En anderledes guldaldermaler

26. marts – 27. august 2017

Ditlev Blunck. En anderledes guldaldermaler

Nivaagaards Malerisamling præsenterer på den første store udstilling nogensinde historien om Ditlev Blunck (1798-1854). Han var anderledes på flere planer, idet han var holstener, han malede anderledes end sine danske guldalderkollegaer, og han var homoseksuel.

Selvom Blunck i sin egen tid var særdeles anerkendt som kunstner, blev hans synlighed nedtonet i den danske kunstverden, efter at han i 1840 var blevet udvist af landet på grund af en seksuel forseelse. Blunck har i en lang periode været glemt i Danmark, hvorimod han stadig er værdsat i Tyskland. Alligevel regnes han blandt de danske guldaldermalere.

Han blev uddannet både i København og i München, og det er måske netop den tyske indflydelse, der kom til at betyde, at hans formsprog skilte sig ud fra kunstnerkammeraternes i København, der talte alle eckersbergskolens berømte elever. Blunck havde derimod, som sine tyske inspiratorer, kunstnergruppen Nazarenerne, en mere idealiserende og til tider romantisk stil.

Da Treårskrigen brød ud i 1848 valgte Blunck at kæmpe på hertugdømmernes side, måske ikke så underligt, eftersom han otte år forinden var erklæret uønsket i Danmark. Men han oplevede nok alligevel en følelsesmæssig splittelse mellem sin hjemegn og det Danmark, han havde kaldt sit fædreland.

Derfor sætter særudstillingen også ideen om det særligt danske, der fødtes i guldalderen, under lup. Hvornår er man dansk, hvad vil det egentlig sige at være dansk, og hvordan medvirker kunsten til at skabe nationalfølelse, skabe billeder på danskheden og det nationale særpræg? Blunck er således stadig aktuel, ligesom spørgsmålet om national identitet er det.

Bluncks oeuvre er interessant, og vi viser hele spektret af hans mangeartede virke, der tæller både historiemaleri med mytologiske, allegoriske og religiøse motiver, portrætter, bataljemaleri, genrescener og tegnede skitser. Lånene kommer fra både danske og tyske museer samt fra private ejere.

I forbindelse med særudstillingen udgiver museet den første store biografi om kunstneren forfattet af Blunckforskeren Karin Bechmann Søndergaard.

Vi glæder os til at give Ditlev Blunck den plads i den danske kunsthistorie, som han fortjener.

Pressearkiv »

Hør interview med Karin Bechmann Søndergaard på P1

Som udstillingens titel vidner om, var Ditlev Blunck anderledes i forhold til sine danske kunstnerkolleger: Han var holstener, han malede anderledes, og han var homoseksuel, hvilket var forbudt dengang.

I uge 12 gav Karin Bechmann Søndergaard, gæstekurator og forfatter til den første biografi om Blunck, et interview til P1 om outsideren og vores nye særudstilling.

Hør det her:

(interviewet starter ca. 01:33:15)

P1 Karin


@