• En duft af evighed. Blomstermaleren J.L. Jensen
  • En duft af evighed. Blomstermaleren J.L. Jensen
  • En duft af evighed. Blomstermaleren J.L. Jensen
  • En duft af evighed. Blomstermaleren J.L. Jensen

21. januar – 12. august 2018

En duft af evighed. Blomstermaleren J.L. Jensen

Blomster-Jensen indtager Nivå
Hvis du elsker blomster, så tag en tur til Nivå i første halvår af 2018! Her slår Nivaagaards Malerisamling nemlig dørene op for en storstilet udstilling om J.L. Jensen (1800-1856) – også kaldet Blomster-Jensen. Han var den førende blomstermaler i guldalderen. Han viede hele sit liv og sin karriere til at skildre overdådige buketter i glødende farver og opstillinger af sanselige frugter, skønt blomstermaleriet traditionelt var en nedvurderet genre, som især de kvindelige amatører syslede med. Udstillingen vil være den første i nyere tid af Blomster-Jensen og den største nogensinde.
Jensen arbejdede i den internationale nature morte- eller stillebentradition, hvilket betyder malerier af et stillestående motiv, en opstilling af livløse materialer, der typisk kan være blomster, frugter, mad og døde dyr. Han malede det hele, men mest berømt er han for sine smukke blomster i græske vaser, kurve og kranse, liggende på en karm eller voksende i skovbunden. Hertil føjer sig hans frugtstykker og hans sjældnere køkken- og jagtstykker og det indtil nu helt ukendte porcelæn, som han i sin egenskab af overmaler på Den Kongelige Porcelænsfabrik dekorerede til Frederik 6.s to døtre.
Karakteristisk for ham er hans store omhyggelighed i beskrivelsen af hver enkelt blomst, frugt eller dyr, og hans meget velafbalancerede og harmoniske kompositioner, hvor lyset føres ind i buketterne, så hver blomst, blad, knop eller stilk står klart og logisk i helheden.

Drømmen om evigt liv
Jensen var optaget af både natur og kunst, og hans værk udspiller sig mellem disse to poler. Inspirationen hentede han hos efterfølgere af 1600-tallets hollandske barok, mens han fornyede genren ved at blande den danske flora med eksotiske blomster. Jensens værker repræsenterer drømmen om uforgængelig skønhed og evigt liv.

Budskabet har ingen udløbsdato, for blomster spiller, både dengang og nu, en stor rolle i menneskers liv, også på et symbolsk plan. Blomster kan sige mere end ord. Vi siger det med blomster! Vi gratulerer, kurtiserer og kondolerer med blomster. En buket er forbundet med luksus, ødselhed, livsglæde, og den udtrykker en flygtig skønhed, der alt for hurtigt forgår. Blomster er sårbare, lige som mennesker.

I løbet af udstillingen byder Nivaagaards Malerisamling på vandringer i museets berømte rododendronpark, sanketure i den naturskønne strandeng, workshops om blomster i salaten, blomsterbindingskurser på museets terrasse og meget mere. Vi ser frem til et blomstrende halvår på alle måder.

Jensens blomster får selskab af guldalderdigte og en helt betagende installation af den eftertragtede unge britiske blomsterkunstner Rebecca Louise Law, der er kendt for sine meget poetiske værker, der også kredser om naturskønhed og forgængelighed. På Jensens tid var kvinder forment adgang til kunstakademiet og en uddannelse. Jensen underviste dog en række kvindelige privatelever i blomstermaleri, men deres navne er i dag gået i glemmebogen. Rebecca Louise Laws blomsterinstallation er fra museets side en hilsen til fortidens oversete kvindelige kunstnere og en markering af vores egen tids mange stærke kvinder på kunstscenen.

Bogen om blomstermaler Jensen
Til udstillingen udgives en stor, smuk bog på dansk og engelsk med fortællingen om Jensens kunstneriske udvikling, hans store udsmykninger på bl.a. Amalienborg i Frederik VIII’s palæ og hans porcelæn belyst med et væld af skønne billeder. Hovedartiklen og artiklen om Jensen som porcelænsmaler er forfattet af mag.art. Marie-Louise Berner, der har forsket i Jensen i de sidste 14 år. Mag. art. Mette Thelle har skrevet om Jensens rumudsmykninger. Det er den første gennemarbejdede beskrivelse af Jensens samlede værk, så der er tale om helt ny viden af forskningsmæssig høj standard, som længe har været efterspurgt, også internationalt. Samtidig er bogen en nydelse at kigge i på grund af de inderligt smukke billeder.

Pressearkiv »

 

 


@