Indskoling (0. – 3. klasse)

Detaljen fortæller: Ved hjælp af dialog, lege og praktiske øvelser har vi fokus på de mange detaljer og fortællinger, som gemmer sig i malerierne. Her er elevernes fantasi og ideer det vigtigste værktøj, og de får mulighed for at tale, tegne og skrive om, hvad de ser. I forløbet vil der også blive lagt vægt på at introducere eleverne for, hvad det vil sige at gå på museum.

Portrætter: Hvordan laver vi portrætter i dag? Hvordan ville du med et billede fortælle andre om, hvem du er? Med udgangspunkt i os selv og malerierne på museet vil dette forløb lægge vægt på identitet og repræsentation. Ved at tegne, skrive og fortælle, møder vi de forskellige personer i portrætterne og snakker om, hvad man kan sige med et billede.

Bibelske fortællinger: Hvem er kvinden med barnet på skødet? Hvordan kan man kende Jomfru Maria? Ved hjælp af dialog, lege og praktiske øvelser, ser vi på farver og symboler i de religiøse motiver fra samlingen. Dette forløb giver eleverne et indblik i de bibelske historier, der fortælles i malerierne.

Historien om en samler og hans museum: Eleverne hører historien om, hvordan Johannes Hage indkøbte kunst og stiftede det, der nu er et statsanerkendt kunstmuseum, nemlig Nivaagaards Malerisamling. Vi ser nærmere på nogle af samlingens highlights og hører spændende historier bl.a. om det berømte Rembrandt-røveri.


@