Bonifazio Veronese, Hyrdernes tilbedelse, u.å.

Veronese Bonifazio

Bonifazio Veronese
Hyrdernes tilbedelse, u.å.
Olie på lærred, 117,5 x 171,5 cm.
Erhvervet 1908

 

Nær en pompøs antik pragtbygning viser Jomfru Maria sit nyfødte barn frem for de knælende hyrder. På forskellig vis udtrykker de deres ærbødighed for det spæde barn. En tager hatten af, en anden knæler, mens en tredje overrækker et lam til Josef. Foruden at være en offergave til barnet, er lammet også et symbolsk billede på Kristus som frelseren, der ofrer sit liv for menneskeheden. Veroneses motiv læner sig til en vis grad op af sacra conversazione traditionen, hvor Madonna med barnet typisk er omgivet af helgener i kontemplativt samvær. Her bliver den hellige familie dog ikke tilbedt af ophøjede helgener, men derimod af jævne hyrder. Det frodige landskab med bjerge i baggrunden afslører en stærk påvirkning fra kollegaen Palma Vecchio og dennes motiver af den hellige familie i landlige omgivelser.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Bonifazio Veronese (ca. 1487-1553)
Bonifazio kom som ung til Venedig, hvor han grundlagde et stort og succesfuldt værksted. Af hans elever kendes blandt andre Tintoretto og Jacopo Bassano, to af den venetianske manierismes største mestre. Bonifazios kunst indskriver sig i højrenæssancens modne klassicisme. I hans malerier ses tydeligt indflydelse fra de store venetianske mestre som Giorgione og Tizian. Motiverne er religiøse, kompositionerne ofte reliefagtige og hans figurer kendetegnet ved deres små, runde hoveder og prægtige klædedragter i en varm og dæmpet kolorit.

Beskrivelse

Bonifazio Veronese
Hyrdernes tilbedelse, u.å.
Olie på lærred, 117,5 x 171,5 cm.
Erhvervet 1908

 

Nær en pompøs antik pragtbygning viser Jomfru Maria sit nyfødte barn frem for de knælende hyrder. På forskellig vis udtrykker de deres ærbødighed for det spæde barn. En tager hatten af, en anden knæler, mens en tredje overrækker et lam til Josef. Foruden at være en offergave til barnet, er lammet også et symbolsk billede på Kristus som frelseren, der ofrer sit liv for menneskeheden. Veroneses motiv læner sig til en vis grad op af sacra conversazione traditionen, hvor Madonna med barnet typisk er omgivet af helgener i kontemplativt samvær. Her bliver den hellige familie dog ikke tilbedt af ophøjede helgener, men derimod af jævne hyrder. Det frodige landskab med bjerge i baggrunden afslører en stærk påvirkning fra kollegaen Palma Vecchio og dennes motiver af den hellige familie i landlige omgivelser.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Bonifazio Veronese (ca. 1487-1553)
Bonifazio kom som ung til Venedig, hvor han grundlagde et stort og succesfuldt værksted. Af hans elever kendes blandt andre Tintoretto og Jacopo Bassano, to af den venetianske manierismes største mestre. Bonifazios kunst indskriver sig i højrenæssancens modne klassicisme. I hans malerier ses tydeligt indflydelse fra de store venetianske mestre som Giorgione og Tizian. Motiverne er religiøse, kompositionerne ofte reliefagtige og hans figurer kendetegnet ved deres små, runde hoveder og prægtige klædedragter i en varm og dæmpet kolorit.


@