C.W. Eckersberg, Andagt ved den hellige port i Peterskirken, ca. 1814

Eckersberg C. W.

C. W. Eckersberg
Andagt ved den hellige port i Peterskirken, ca. 1814
Olie på lærred, 31 x 27 cm.
Erhvervet 1898

 

Eckersberg har sikkert observeret denne lille scene i sin romerske dagligdag. Den skildrer et familieritual, hvor en gudmoder holder et lille nyfødt svøbelsesbarn op til korset ved den tilmurede hellige port i Peterskirkens forhal. Porten åbnes kun i de særlige Jubelår, som afholdes hvert 25. år. En øjebliksscene blandt tusinder af lignende i datidens Rom. Maleriet er en krydsning mellem et arkitekturstudie med staffagefigurer og et genrebillede fra datidens romerske folkeliv. Dog er Eckersbergs nøgterne tilgang til motiv og komposition tydelig. Figurernes fremstår skulpturelle på lige fod med arkitekturen og udgør i samspil med denne en række dynamiske linjer og diagonaler i kirkerummet. Det giver maleriet et lidt statisk præg, som et univers, der er løftet ud over tid og rum.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Christoffer Wilhelm Eckersberg (1783-1853)
Eckersberg var elev af Nicolai Abildgaard og har i kunsthistorien fået tilnavnet Den danske malerkunsts fader, fordi han var den første professor, der dannede skole og fik en række af de mest kendte guldaldermalere som elever. Han brød med 1700-tallets idealiserende kunst og indførte en ny form for realisme baseret på naturstudier og kompositionsprincipper. I 1810 vandt han Akademiets store guldmedalje, og tilbragte herefter et år som elev hos den store nyklassicistiske maler Jacques-Louis David i Paris. Som den første indførte Eckersberg på Kunstakademiet det direkte naturstudium, og fik herved afgørende betydning for guldalderkunstens udvikling i Danmark. Han fik stor indflydelse på en række unge kunstnere som Martinus Rørbye, Christen Købke, Constantin Hansen, Jørgen Roed og Wilhelm Marstrand.

Beskrivelse

C. W. Eckersberg
Andagt ved den hellige port i Peterskirken, ca. 1814
Olie på lærred, 31 x 27 cm.
Erhvervet 1898

 

Eckersberg har sikkert observeret denne lille scene i sin romerske dagligdag. Den skildrer et familieritual, hvor en gudmoder holder et lille nyfødt svøbelsesbarn op til korset ved den tilmurede hellige port i Peterskirkens forhal. Porten åbnes kun i de særlige Jubelår, som afholdes hvert 25. år. En øjebliksscene blandt tusinder af lignende i datidens Rom. Maleriet er en krydsning mellem et arkitekturstudie med staffagefigurer og et genrebillede fra datidens romerske folkeliv. Dog er Eckersbergs nøgterne tilgang til motiv og komposition tydelig. Figurernes fremstår skulpturelle på lige fod med arkitekturen og udgør i samspil med denne en række dynamiske linjer og diagonaler i kirkerummet. Det giver maleriet et lidt statisk præg, som et univers, der er løftet ud over tid og rum.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Christoffer Wilhelm Eckersberg (1783-1853)
Eckersberg var elev af Nicolai Abildgaard og har i kunsthistorien fået tilnavnet Den danske malerkunsts fader, fordi han var den første professor, der dannede skole og fik en række af de mest kendte guldaldermalere som elever. Han brød med 1700-tallets idealiserende kunst og indførte en ny form for realisme baseret på naturstudier og kompositionsprincipper. I 1810 vandt han Akademiets store guldmedalje, og tilbragte herefter et år som elev hos den store nyklassicistiske maler Jacques-Louis David i Paris. Som den første indførte Eckersberg på Kunstakademiet det direkte naturstudium, og fik herved afgørende betydning for guldalderkunstens udvikling i Danmark. Han fik stor indflydelse på en række unge kunstnere som Martinus Rørbye, Christen Købke, Constantin Hansen, Jørgen Roed og Wilhelm Marstrand.


@