C.W. Eckersberg, Måneskinsbillede, 1821

Eckersberg C. W.

C. W. Eckersberg
Måneskinsbillede, 1821
Olie på lærred, 48 x 63,5 cm.
Erhvervet før 1908

 

Eckersberg havde hele livet en stor kærlighed til skibe og var i perioder meget optaget af også at male dem. På et tidspunkt overvejede han endda at skrive en afhandling om alt det, som marine- eller sømaleriet krævede af en kunstner. Dette tidlige aftenstykke med den lille, hvide måne, der kaster sit skin over en scene med skibe og personer, der losser fra en af bådene, er sjældent i Eckersbergs marineproduktion. Det blikstille, sølvgrå vand og månens lys på skyerne og vandet giver et rent, klart og meget stemningsfuldt udtryk. Lignende stemningsbilleder blev dog ikke en typisk genre hos Eckersberg, da den mørkstemte palet og nedtonede lyssætning harmonerede dårligt med hans videnskabelige tilgang til perspektiv og komposition.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Christoffer Wilhelm Eckersberg (1783-1853)
Eckersberg var elev af Nicolai Abildgaard og har i kunsthistorien fået tilnavnet Den danske malerkunsts fader, fordi han var den første professor, der dannede skole og fik en række af de mest kendte guldaldermalere som elever. Han brød med 1700-tallets idealiserende kunst og indførte en ny form for realisme baseret på naturstudier og kompositionsprincipper. I 1810 vandt han Akademiets store guldmedalje, og tilbragte herefter et år som elev hos den store nyklassicistiske maler Jacques-Louis David i Paris. Som den første indførte Eckersberg på Kunstakademiet det direkte naturstudium, og fik herved afgørende betydning for guldalderkunstens udvikling i Danmark. Han fik stor indflydelse på en række unge kunstnere som Martinus Rørbye, Christen Købke, Constantin Hansen, Jørgen Roed og Wilhelm Marstrand.

Beskrivelse

C. W. Eckersberg
Måneskinsbillede, 1821
Olie på lærred, 48 x 63,5 cm.
Erhvervet før 1908

 

Eckersberg havde hele livet en stor kærlighed til skibe og var i perioder meget optaget af også at male dem. På et tidspunkt overvejede han endda at skrive en afhandling om alt det, som marine- eller sømaleriet krævede af en kunstner. Dette tidlige aftenstykke med den lille, hvide måne, der kaster sit skin over en scene med skibe og personer, der losser fra en af bådene, er sjældent i Eckersbergs marineproduktion. Det blikstille, sølvgrå vand og månens lys på skyerne og vandet giver et rent, klart og meget stemningsfuldt udtryk. Lignende stemningsbilleder blev dog ikke en typisk genre hos Eckersberg, da den mørkstemte palet og nedtonede lyssætning harmonerede dårligt med hans videnskabelige tilgang til perspektiv og komposition.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Christoffer Wilhelm Eckersberg (1783-1853)
Eckersberg var elev af Nicolai Abildgaard og har i kunsthistorien fået tilnavnet Den danske malerkunsts fader, fordi han var den første professor, der dannede skole og fik en række af de mest kendte guldaldermalere som elever. Han brød med 1700-tallets idealiserende kunst og indførte en ny form for realisme baseret på naturstudier og kompositionsprincipper. I 1810 vandt han Akademiets store guldmedalje, og tilbragte herefter et år som elev hos den store nyklassicistiske maler Jacques-Louis David i Paris. Som den første indførte Eckersberg på Kunstakademiet det direkte naturstudium, og fik herved afgørende betydning for guldalderkunstens udvikling i Danmark. Han fik stor indflydelse på en række unge kunstnere som Martinus Rørbye, Christen Købke, Constantin Hansen, Jørgen Roed og Wilhelm Marstrand.


@