C.W. Eckersberg, Regnbue på søen, en krydsende jagt med nogle andre skibe, 1836

Eckersberg C. W.

C. W. Eckersberg
Regnbue på søen, en krydsende jagt med nogle andre skibe, 1836
Olie på lærred, 43 x 62 cm.
Erhvervet før 1872

 

I marinemaleriet kunne Eckersberg udfolde sin interesse for den objektive, fornuftsbaserede virkelighed og perspektivlæren. Kunstneren nøjedes ikke med at studere skibene på afstand. Han foretog både kortere og længere rejser som passager på skibene, hvor han studerede alt fra vejrlig og sejladsteknikker til skibenes indretning, som han gengav med karakteristisk videnskabelig, detaljeorienteret præcision. Han førte meteorologiske dagbøger, hvori han noterede, hvor meget det regnede, om solen skinnede, vådforhold og temperaturer. Eckersbergs yndlingsskib var af den type man kalder en fregat, der var et fuldrigget hurtigsejlende orlogsskib.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Christoffer Wilhelm Eckersberg (1783-1853)
Eckersberg var elev af Nicolai Abildgaard og har i kunsthistorien fået tilnavnet Den danske malerkunsts fader, fordi han var den første professor, der dannede skole og fik en række af de mest kendte guldaldermalere som elever. Han brød med 1700-tallets idealiserende kunst og indførte en ny form for realisme baseret på naturstudier og kompositionsprincipper. I 1810 vandt han Akademiets store guldmedalje, og tilbragte herefter et år som elev hos den store nyklassicistiske maler Jacques-Louis David i Paris. Som den første indførte Eckersberg på Kunstakademiet det direkte naturstudium, og fik herved afgørende betydning for guldalderkunstens udvikling i Danmark. Han fik stor indflydelse på en række unge kunstnere som Martinus Rørbye, Christen Købke, Constantin Hansen, Jørgen Roed og Wilhelm Marstrand.

Beskrivelse

C. W. Eckersberg
Regnbue på søen, en krydsende jagt med nogle andre skibe, 1836
Olie på lærred, 43 x 62 cm.
Erhvervet før 1872

 

I marinemaleriet kunne Eckersberg udfolde sin interesse for den objektive, fornuftsbaserede virkelighed og perspektivlæren. Kunstneren nøjedes ikke med at studere skibene på afstand. Han foretog både kortere og længere rejser som passager på skibene, hvor han studerede alt fra vejrlig og sejladsteknikker til skibenes indretning, som han gengav med karakteristisk videnskabelig, detaljeorienteret præcision. Han førte meteorologiske dagbøger, hvori han noterede, hvor meget det regnede, om solen skinnede, vådforhold og temperaturer. Eckersbergs yndlingsskib var af den type man kalder en fregat, der var et fuldrigget hurtigsejlende orlogsskib.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Christoffer Wilhelm Eckersberg (1783-1853)
Eckersberg var elev af Nicolai Abildgaard og har i kunsthistorien fået tilnavnet Den danske malerkunsts fader, fordi han var den første professor, der dannede skole og fik en række af de mest kendte guldaldermalere som elever. Han brød med 1700-tallets idealiserende kunst og indførte en ny form for realisme baseret på naturstudier og kompositionsprincipper. I 1810 vandt han Akademiets store guldmedalje, og tilbragte herefter et år som elev hos den store nyklassicistiske maler Jacques-Louis David i Paris. Som den første indførte Eckersberg på Kunstakademiet det direkte naturstudium, og fik herved afgørende betydning for guldalderkunstens udvikling i Danmark. Han fik stor indflydelse på en række unge kunstnere som Martinus Rørbye, Christen Købke, Constantin Hansen, Jørgen Roed og Wilhelm Marstrand.


@