Constantin Hansen, Det indre af kirken S. Maria sopra Minerva i Rom, 1839

Hansen Constantin

Constantin Hansen
Det indre af S. Maria sopra Minerva i Rom, 1839
Olie på papir klæbet på lærred, 44 x 41,5 cm.
Erhvervet 1932

 

Constantin Hansen malede dette billede i Rom, hvor han boede i årene 1835-41. Der er tale om et arkitekturstudie udført på papir, formentlig foran selve motivet. Inspirationen kom fra C.W. Eckersbergs arkitekturprospekter malet i Rom tyve år tidligere. Kompositionen er stram og enkel, mens de lette penselstrøg giver det hårde, nøgne kirkerum et anstrøg af noget blødt og let. De harmoniske spring mellem lys og skygge, samt mellem kolde og varme farver, giver en fornemmelse af syntese mellem orden og følsomhed, der er et typisk træk ved Constantin Hansens kunst, når den er bedst.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Constantin Hansen (1804-1880)
Constantin Hansen fik sin første uddannelse hos sin far, Heinrich Hansen, der var portrætmaler. Senere blev han elev hos C.W. Eckersberg og hans malerier blev mere klassiske i kompositionen med en stram, symmetrisk billedopbygning. Constantin Hansen var en fin kolorist og i flere af sine skitser foregreb han impressionisternes farveholdning og malemåde. I 1860-64 udførte han det store maleri Den grundlovgivende Rigsforsamling, der nu hænger på Frederiksborgmuseet. Billedet var bestilt af Johannes Hages far, Alfred Hage, og hang i mange år i spisestuen i familiens hjem i Harsdorffs palæ på Kongens Nytorv (nr. 3, det hvide palæ til højre for Charlottenborg).

Beskrivelse

Constantin Hansen
Det indre af S. Maria sopra Minerva i Rom, 1839
Olie på papir klæbet på lærred, 44 x 41,5 cm.
Erhvervet 1932

 

Constantin Hansen malede dette billede i Rom, hvor han boede i årene 1835-41. Der er tale om et arkitekturstudie udført på papir, formentlig foran selve motivet. Inspirationen kom fra C.W. Eckersbergs arkitekturprospekter malet i Rom tyve år tidligere. Kompositionen er stram og enkel, mens de lette penselstrøg giver det hårde, nøgne kirkerum et anstrøg af noget blødt og let. De harmoniske spring mellem lys og skygge, samt mellem kolde og varme farver, giver en fornemmelse af syntese mellem orden og følsomhed, der er et typisk træk ved Constantin Hansens kunst, når den er bedst.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Constantin Hansen (1804-1880)
Constantin Hansen fik sin første uddannelse hos sin far, Heinrich Hansen, der var portrætmaler. Senere blev han elev hos C.W. Eckersberg og hans malerier blev mere klassiske i kompositionen med en stram, symmetrisk billedopbygning. Constantin Hansen var en fin kolorist og i flere af sine skitser foregreb han impressionisternes farveholdning og malemåde. I 1860-64 udførte han det store maleri Den grundlovgivende Rigsforsamling, der nu hænger på Frederiksborgmuseet. Billedet var bestilt af Johannes Hages far, Alfred Hage, og hang i mange år i spisestuen i familiens hjem i Harsdorffs palæ på Kongens Nytorv (nr. 3, det hvide palæ til højre for Charlottenborg).


@