de vos_fig_01 001

Vos Cornelis de

Cornelis de Vos
Dobbeltportræt af en far med sin søn, 1626
Olie på lærred, 138 x 119 cm.
Erhvervet 1907

 

Far og søn er flot iscenesat i dette dobbeltportræt. De er omgivet af monumentale søjler og draperier og deres beklædning er fornem. Begge bærer pibekraver, farens er stor, mens sønnens er en blødere barneudgave. Særligt drengens guldbrokader, sløjfer og manchetter vidner om et tilhørsforhold til det højere borgerskab. Relationen mellem de to er sødmefyldt. Farens milde blik retter sig mildt og stolt mod beskueren, mens sønnen forsøger at se bestemt og mandig ud. De holder hinanden i hånden i tryg forvisning om, at arvefølgen er sikret. Nederst til højre ses rester af et sort satinskørt. Her har hustruen og moderen oprindeligt været afbildet, men værket er på et uvist tidspunkt blevet beskåret og delvist overmalet.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Cornelis de Vos (1584-1651)
De Vos levede af at male portrætter af det velstående borgerskab. Det var den genre han primært praktiserede og i dag er bedst kendt for. I stil og komposition var han særligt inspireret af de samtidige barokke kunstnere som Rubens og van Dyck, men han var ikke selv en fornyer indenfor maleriet. Omend de Vos’ maleriske udtryk hører til den mere saglige og konservative del af den nederlandske barok, var han i sin samtid en meget brugt og populær portrætmaler. Hans speciale var store familieportrætter, og han formåede at skabe sig et navn på lige fod med andre af tidens store kunstnere i Holland.

Beskrivelse

Cornelis de Vos
Dobbeltportræt af en far med sin søn, 1626
Olie på lærred, 138 x 119 cm.
Erhvervet 1907

 

Far og søn er flot iscenesat i dette dobbeltportræt. De er omgivet af monumentale søjler og draperier og deres beklædning er fornem. Begge bærer pibekraver, farens er stor, mens sønnens er en blødere barneudgave. Særligt drengens guldbrokader, sløjfer og manchetter vidner om et tilhørsforhold til det højere borgerskab. Relationen mellem de to er sødmefyldt. Farens milde blik retter sig mildt og stolt mod beskueren, mens sønnen forsøger at se bestemt og mandig ud. De holder hinanden i hånden i tryg forvisning om, at arvefølgen er sikret. Nederst til højre ses rester af et sort satinskørt. Her har hustruen og moderen oprindeligt været afbildet, men værket er på et uvist tidspunkt blevet beskåret og delvist overmalet.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Cornelis de Vos (1584-1651)
De Vos levede af at male portrætter af det velstående borgerskab. Det var den genre han primært praktiserede og i dag er bedst kendt for. I stil og komposition var han særligt inspireret af de samtidige barokke kunstnere som Rubens og van Dyck, men han var ikke selv en fornyer indenfor maleriet. Omend de Vos’ maleriske udtryk hører til den mere saglige og konservative del af den nederlandske barok, var han i sin samtid en meget brugt og populær portrætmaler. Hans speciale var store familieportrætter, og han formåede at skabe sig et navn på lige fod med andre af tidens store kunstnere i Holland.


@