. Foto: Torben Christensen  København ©

Teniers II David

David Teniers II
Det tømte krus, 1668
Olie på træ, 28 x 33 cm.
Erhvervet 1898

 

Det lille maleri er et sent værk med rødder i kunstnerens tidlige produktion. Kompositionen er rolig og harmonisk inddelt mellem lyse og mørke farveflader og felter. Isoleret fra det øvrige selskab sidder en krogæst i forgrunden med en lerpibe i den ene hånd og et stenkrus i den anden. Hensunket i egne tanker ser han ned i kruset med et næsten opgivende udtryk, mens han puster røg ud mellem læberne. Maleriet er holdt i dæmpede, brunlige nuancer, malingslagene er tynde og de varierede penselstrøg tydelige. Stilen er nedtonet men udtryksfuld, og maleriet rummer mange fine detaljer som beskrivelsen af mandens uordentlige hår under baretten og hans karakteristiske ansigt. Bagerst i lokalet over kaminen hænger et tegnet portræt med påskriften 1668. Kunstneren har signeret maleriet nederst til højre.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

David Teniers II (1610-1690)
David Teniers den Yngre var en af de førende skikkelser i det 17. århundredes flamske genremaleri. Han blev oplært i sin fars værksted og var virksom i fødebyen Antwerpen frem til 1651, hvor han blev ansat som hofmaler for statholderen i Bruxelles. Her udførte han malerier med historiske motiver og portrætter af hoffets medlemmer samt fungerede som kunstkammerforvalter. Teniers er bedst kendt for sine lette og charmerende folkelivsskildringer, kermesser og kroscener, der i særlig grad bidrog til hans succes i samtiden. Ofte er de holdt i en dæmpet palet af gråbrune nuancer brudt af enkelte farvefelter med støvet grøn, gul, rød eller blå. Hans kendskab til den nederlandske kunst var stort, og hans malerier er beslægtede med genremaleren Adrian Brouwers værker, der også primært skildrede stille bonde- og krointeriører.

Beskrivelse

David Teniers II
Det tømte krus, 1668
Olie på træ, 28 x 33 cm.
Erhvervet 1898

 

Det lille maleri er et sent værk med rødder i kunstnerens tidlige produktion. Kompositionen er rolig og harmonisk inddelt mellem lyse og mørke farveflader og felter. Isoleret fra det øvrige selskab sidder en krogæst i forgrunden med en lerpibe i den ene hånd og et stenkrus i den anden. Hensunket i egne tanker ser han ned i kruset med et næsten opgivende udtryk, mens han puster røg ud mellem læberne. Maleriet er holdt i dæmpede, brunlige nuancer, malingslagene er tynde og de varierede penselstrøg tydelige. Stilen er nedtonet men udtryksfuld, og maleriet rummer mange fine detaljer som beskrivelsen af mandens uordentlige hår under baretten og hans karakteristiske ansigt. Bagerst i lokalet over kaminen hænger et tegnet portræt med påskriften 1668. Kunstneren har signeret maleriet nederst til højre.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

David Teniers II (1610-1690)
David Teniers den Yngre var en af de førende skikkelser i det 17. århundredes flamske genremaleri. Han blev oplært i sin fars værksted og var virksom i fødebyen Antwerpen frem til 1651, hvor han blev ansat som hofmaler for statholderen i Bruxelles. Her udførte han malerier med historiske motiver og portrætter af hoffets medlemmer samt fungerede som kunstkammerforvalter. Teniers er bedst kendt for sine lette og charmerende folkelivsskildringer, kermesser og kroscener, der i særlig grad bidrog til hans succes i samtiden. Ofte er de holdt i en dæmpet palet af gråbrune nuancer brudt af enkelte farvefelter med støvet grøn, gul, rød eller blå. Hans kendskab til den nederlandske kunst var stort, og hans malerier er beslægtede med genremaleren Adrian Brouwers værker, der også primært skildrede stille bonde- og krointeriører.


@