Frederik Vermehren, Brystbillede af en gråskægget italiensk landboer, 1856

Vermehren Frederik

Frederik Vermehren 
Brystbillede af en gråskægget italiensk landboer, 1856
Olie på lærred, 46 x 37 cm.
Erhvervet 1908

 

Brystbilledet af en ældre landboer med gråsprængt skæg tilhører gruppen af karakterfulde portrætter, som Frederik Vermehren løbende udførte under opholdet i Italien fra 1855-57. Ligesom Wilhelm Marstrand yndede kunstneren at bruge lokalbefolkningen som modeller for først og fremmest at dygtiggøre sig i portrætfaget. Dog præges Vermehrens portrætter fra opholdet af en seriøs tone, hvilket adskiller dem fra Marstrands ofte sorgløse skildringer af det italienske folkeliv. I portrætstudierne fra Cervara, Gerano og Rom fornemmes Vermehrens veludviklede sans for at portrættere sine modeller på en usødet og troværdig måde.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Johan Frederik (Frits) Nicolai Vermehren (1823-1910)
Vermehren udstillede på Charlottenborg i foråret 1847 med et maleri af en skomager. Ærligheden i den usmykkede fremstilling af jævne og dagligdags folkelivsskildringer blev central i Vermehrens produktion. Den nationalromantiske kunstopfattelse, som var fremherskende i tiden fik mange kunstnere til at holde fast i N.L. Høyen’s ønske om at skildre bl.a. almuelivet. Det er Vermehrens fiskerkoner, sædemænd og andre skikkelser fra bondelivet smukke eksempler på.

Vermehren var som underviser på akademiet ikke blind for tidens stræben mod større realisme og bl.a. P.S. Krøyers talent. Han forblev imidlertid selv som nationalromantisk folkelivsmaler en fastholder af situationer. Hans personer og miljøer fryses fast i en tidløshed som oftest har medført, at malerierne er blevet brugt til illustrationer af eksempelvis genudgivelser af Steen Steensen Blichers noveller. Han blev dog aldrig decideret realist, som man kender stilen fra Frankrig.

Beskrivelse

Frederik Vermehren 
Brystbillede af en gråskægget italiensk landboer, 1856
Olie på lærred, 46 x 37 cm.
Erhvervet 1908

 

Brystbilledet af en ældre landboer med gråsprængt skæg tilhører gruppen af karakterfulde portrætter, som Frederik Vermehren løbende udførte under opholdet i Italien fra 1855-57. Ligesom Wilhelm Marstrand yndede kunstneren at bruge lokalbefolkningen som modeller for først og fremmest at dygtiggøre sig i portrætfaget. Dog præges Vermehrens portrætter fra opholdet af en seriøs tone, hvilket adskiller dem fra Marstrands ofte sorgløse skildringer af det italienske folkeliv. I portrætstudierne fra Cervara, Gerano og Rom fornemmes Vermehrens veludviklede sans for at portrættere sine modeller på en usødet og troværdig måde.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Johan Frederik (Frits) Nicolai Vermehren (1823-1910)
Vermehren udstillede på Charlottenborg i foråret 1847 med et maleri af en skomager. Ærligheden i den usmykkede fremstilling af jævne og dagligdags folkelivsskildringer blev central i Vermehrens produktion. Den nationalromantiske kunstopfattelse, som var fremherskende i tiden fik mange kunstnere til at holde fast i N.L. Høyen’s ønske om at skildre bl.a. almuelivet. Det er Vermehrens fiskerkoner, sædemænd og andre skikkelser fra bondelivet smukke eksempler på.

Vermehren var som underviser på akademiet ikke blind for tidens stræben mod større realisme og bl.a. P.S. Krøyers talent. Han forblev imidlertid selv som nationalromantisk folkelivsmaler en fastholder af situationer. Hans personer og miljøer fryses fast i en tidløshed som oftest har medført, at malerierne er blevet brugt til illustrationer af eksempelvis genudgivelser af Steen Steensen Blichers noveller. Han blev dog aldrig decideret realist, som man kender stilen fra Frankrig.


@