Heinrich Hansen, Fra Santa Maria delle Grazie kirken i Milano, 1874

Hansen Heinrich

Heinrich Hansen
Fra Santa Maria delle Grazie kirken i Milano, 1874
Olie på lærred, 40 x 33 cm.
Erhvervet 1908

 

Arkitekturstudiet fra det indre af Santa Maria delle Grazie kirken i Milano har Heinrich Hansen ikke blot registreret klosterkirkens arkitektoniske træk, men også interesseret sig for at indfange det varierende lysindfald og dets indvirkning på rummet. En munk er lige trådt ind i det monumentale kirkerum, mens to kvinder beder foran et alter i et lille sidekapel. Kunstneren har omhyggeligt skildret, solskinnet der falder ind gennem ruderne og oplyser det lille sidekapel samt de to kvinder i bøn. Det varme lysindfald står som en afbalanceret modvægt til det mørke indgangsparti, hvor munken befinder sig. Denne harmoniske relation mellem kolde og varme nuancer afspejles i den rolige og kontemplative tilstand, som både den kutteklædte munk og kirkegængerne befinder sig i.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Heinrich Hansen (1821-1890)

Beskrivelse

Heinrich Hansen
Fra Santa Maria delle Grazie kirken i Milano, 1874
Olie på lærred, 40 x 33 cm.
Erhvervet 1908

 

Arkitekturstudiet fra det indre af Santa Maria delle Grazie kirken i Milano har Heinrich Hansen ikke blot registreret klosterkirkens arkitektoniske træk, men også interesseret sig for at indfange det varierende lysindfald og dets indvirkning på rummet. En munk er lige trådt ind i det monumentale kirkerum, mens to kvinder beder foran et alter i et lille sidekapel. Kunstneren har omhyggeligt skildret, solskinnet der falder ind gennem ruderne og oplyser det lille sidekapel samt de to kvinder i bøn. Det varme lysindfald står som en afbalanceret modvægt til det mørke indgangsparti, hvor munken befinder sig. Denne harmoniske relation mellem kolde og varme nuancer afspejles i den rolige og kontemplative tilstand, som både den kutteklædte munk og kirkegængerne befinder sig i.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Heinrich Hansen (1821-1890)


@