Herman Wilhelm Bissen, Venus binder sit hår, ca. 1842

Bissen Herman Wilhelm

Herman Wilhelm Bissen
Venus binder sit hår, ca. 1842
Marmor, 180 x 60 x 50 cm.
Erhvervet 1908

 

H.W. Bissen har med denne skulptur indfanget et intimt øjeblik, hvor den romerske kærlighedsgudinde Venus er i færd med at gøre sig i stand. Kun iført et klæde og med opløftede arme binder den yndefulde gudinde sit hår. I den klassiske stils ånd har Bissen gengivet kroppens bevægelse med harmoni, klarhed og balance for øje. Skulpturen står i en kontrapost-stilling, hvor al vægt hviler på det ene ben, mens det andet ben er bøjet. Denne kropsstilling giver en naturlig hældning i hoften, og tilfører samtidig kompositionen et rytmisk og afbalanceret udtryk. I udførslen af skulpturen er der efter al sandsynlighed blevet hentet inspiration fra den antikke Venus Anadyomene statue, der befinder sig i Vatikanet. Under sit ophold i Rom tegnede Bissen flere omhyggelige skitser af denne statue, der i sin positur minder om den danske billedhuggers skulptur.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Herman Wilhelm Bissen (1798-1868)
Da Herman Wilhelm Bissen som 18-årig forlod Slesvig for at starte på Kunstakademiet i København var det med en intention om at blive maler. Hurtigt fangede skulpturen dog hans interesse og efter at have triumferet ved Kunstakademiets medaljeuddeling, rejste Bissen til Rom med intentionen om at blive billedhugger. I Italien stiftede han bekendtskab med tidens største billedhugger Bertel Thorvaldsen. Livet igennem stod Bissen i skyggen af Thorvaldsens succes, men de to kollegaer arbejdede ofte tæt sammen. Bissen er tydeligt påvirket af Thorvaldsens klassicistiske formsprog, men i sammenligning fremstår Bissens skulpturer ofte mere dramatiske. Nationalismen satte også sit præg på Bissen og med motiver som Den danske landsoldat fra 1850-51, fandt Bissen for alvor sit eget udtryk og emnefelt.

Beskrivelse

Herman Wilhelm Bissen
Venus binder sit hår, ca. 1842
Marmor, 180 x 60 x 50 cm.
Erhvervet 1908

 

H.W. Bissen har med denne skulptur indfanget et intimt øjeblik, hvor den romerske kærlighedsgudinde Venus er i færd med at gøre sig i stand. Kun iført et klæde og med opløftede arme binder den yndefulde gudinde sit hår. I den klassiske stils ånd har Bissen gengivet kroppens bevægelse med harmoni, klarhed og balance for øje. Skulpturen står i en kontrapost-stilling, hvor al vægt hviler på det ene ben, mens det andet ben er bøjet. Denne kropsstilling giver en naturlig hældning i hoften, og tilfører samtidig kompositionen et rytmisk og afbalanceret udtryk. I udførslen af skulpturen er der efter al sandsynlighed blevet hentet inspiration fra den antikke Venus Anadyomene statue, der befinder sig i Vatikanet. Under sit ophold i Rom tegnede Bissen flere omhyggelige skitser af denne statue, der i sin positur minder om den danske billedhuggers skulptur.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Herman Wilhelm Bissen (1798-1868)
Da Herman Wilhelm Bissen som 18-årig forlod Slesvig for at starte på Kunstakademiet i København var det med en intention om at blive maler. Hurtigt fangede skulpturen dog hans interesse og efter at have triumferet ved Kunstakademiets medaljeuddeling, rejste Bissen til Rom med intentionen om at blive billedhugger. I Italien stiftede han bekendtskab med tidens største billedhugger Bertel Thorvaldsen. Livet igennem stod Bissen i skyggen af Thorvaldsens succes, men de to kollegaer arbejdede ofte tæt sammen. Bissen er tydeligt påvirket af Thorvaldsens klassicistiske formsprog, men i sammenligning fremstår Bissens skulpturer ofte mere dramatiske. Nationalismen satte også sit præg på Bissen og med motiver som Den danske landsoldat fra 1850-51, fandt Bissen for alvor sit eget udtryk og emnefelt.


@