Jørgen Roed, Italiensk klostergård, u.å.

Roed Jørgen

Jørgen Roed
Italiensk klostergård, u.å.
Olie på lærred, 21 x 23 cm.
Erhvervet før 1908

 

Dette lille maleri fra klostret Santa Scolastica i byen Subiaco øst for Rom bærer tydeligt præg af at være blevet malet på stedet, foran motivet. Nogle steder er penselstrøgene pastose, andre steder er de mere transparente, og dele af motivet har skitsens karakter. Studiet er fra den inderste, ældste klostergård med de graciøse romanske søjler, der er skiftevis glatte og snoede. Roed har været interesseret i, hvordan lys og skygge har skabt dynamiske skift i rumfornemmelsen, og har med fine, lyse nuancer i paletten gengivet det lave, hvide rums strukturer. Hans interesse for arkitekturmaleriet og elevtiden hos C.W. Eckersberg, ligger som en undertone i den nøgternt observerende tilgang til motivet. Men samtidig er der i dette studie en blødhed, der ikke findes i Eckersbergs maleri.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Jørgen Roed (1808-1888)
Jørgen Roed kom på Kunstakademiet da han var 14 år gammel som elev af portrætmaleren Heinrich Hansen. Senere blev han elev hos C.W. Eckersberg og var i mange år optaget af arkitekturmaleriet, som han blandt andet dyrkede under et studierejseophold i Italien i årene 1837-1841. Her udførte han også flere landskaber og modtog fra mæcener hjemme i Danmark bestillinger på altertavler. Efter hjemkomsten ernærede han sig af økonomiske årsager primært som portrætmaler, men det var de tidligere malerier, der fik den største betydning for eftertiden. Roed udførte flere kunstnerportrætter, blandt andet af Wilhelm Marstrand og Herman Wilhelm Bissen.

Beskrivelse

Jørgen Roed
Italiensk klostergård, u.å.
Olie på lærred, 21 x 23 cm.
Erhvervet før 1908

 

Dette lille maleri fra klostret Santa Scolastica i byen Subiaco øst for Rom bærer tydeligt præg af at være blevet malet på stedet, foran motivet. Nogle steder er penselstrøgene pastose, andre steder er de mere transparente, og dele af motivet har skitsens karakter. Studiet er fra den inderste, ældste klostergård med de graciøse romanske søjler, der er skiftevis glatte og snoede. Roed har været interesseret i, hvordan lys og skygge har skabt dynamiske skift i rumfornemmelsen, og har med fine, lyse nuancer i paletten gengivet det lave, hvide rums strukturer. Hans interesse for arkitekturmaleriet og elevtiden hos C.W. Eckersberg, ligger som en undertone i den nøgternt observerende tilgang til motivet. Men samtidig er der i dette studie en blødhed, der ikke findes i Eckersbergs maleri.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Jørgen Roed (1808-1888)
Jørgen Roed kom på Kunstakademiet da han var 14 år gammel som elev af portrætmaleren Heinrich Hansen. Senere blev han elev hos C.W. Eckersberg og var i mange år optaget af arkitekturmaleriet, som han blandt andet dyrkede under et studierejseophold i Italien i årene 1837-1841. Her udførte han også flere landskaber og modtog fra mæcener hjemme i Danmark bestillinger på altertavler. Efter hjemkomsten ernærede han sig af økonomiske årsager primært som portrætmaler, men det var de tidligere malerier, der fik den største betydning for eftertiden. Roed udførte flere kunstnerportrætter, blandt andet af Wilhelm Marstrand og Herman Wilhelm Bissen.


@