Jørgen Roed, La scala santa i klostret San Benedetto ved Subiaco, 1857

Roed Jørgen

Jørgen Roed
La scala Santa i klosteret San Benedetto ved Subiaco, 1857
Olie på lærred, 47 x 37 cm.
Erhvervet 2006

 

La scala Santa, den hellige trappe, blev bygget i 1100-tallet på skråningen ved monte Taleo for at skabe forbindelse mellem to hellige steder, der ellers kun var forbundet med en smal sti. Trappen blev senere integreret i det store benediktiner klosterkompleks San Benedetto med både øvre og nedre kirkerum samt adskillige kapeller. Freskerne, der ses på væggene, blev udført i 1300-tallet. Der har været svalt og behageligt at opholde sig i de varmeste timer på dagen, og Roed tilbragte hele dage i de smukke rum, hvor han malede partier som dette. Skildringen af arkitekturen og de få figurer, der befolker trappen, er nøgternt observerende og kompositionen dynamisk. Blikket passerer et forløb af freskobemalede spidsbuehvælv, der munder ud i den nedre kirke, hvorfra en trappe fører videre op i den øvre. Munken og de tre kirkegængeres funktion er at give arkitekturen menneskelige dimensioner, samt binde kompositionens rytmiske forløb sammen.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Jørgen Roed (1808-1888)
Jørgen Roed kom på Kunstakademiet da han var 14 år gammel som elev af portrætmaleren Heinrich Hansen. Senere blev han elev hos C.W. Eckersberg og var i mange år optaget af arkitekturmaleriet, som han blandt andet dyrkede under et studierejseophold i Italien i årene 1837-1841. Her udførte han også flere landskaber og modtog fra mæcener hjemme i Danmark bestillinger på altertavler. Efter hjemkomsten ernærede han sig af økonomiske årsager primært som portrætmaler, men det var de tidligere malerier, der fik den største betydning for eftertiden. Roed udførte flere kunstnerportrætter, blandt andet af Wilhelm Marstrand og Herman Wilhelm Bissen.

Beskrivelse

Jørgen Roed
La scala Santa i klosteret San Benedetto ved Subiaco, 1857
Olie på lærred, 47 x 37 cm.
Erhvervet 2006

 

La scala Santa, den hellige trappe, blev bygget i 1100-tallet på skråningen ved monte Taleo for at skabe forbindelse mellem to hellige steder, der ellers kun var forbundet med en smal sti. Trappen blev senere integreret i det store benediktiner klosterkompleks San Benedetto med både øvre og nedre kirkerum samt adskillige kapeller. Freskerne, der ses på væggene, blev udført i 1300-tallet. Der har været svalt og behageligt at opholde sig i de varmeste timer på dagen, og Roed tilbragte hele dage i de smukke rum, hvor han malede partier som dette. Skildringen af arkitekturen og de få figurer, der befolker trappen, er nøgternt observerende og kompositionen dynamisk. Blikket passerer et forløb af freskobemalede spidsbuehvælv, der munder ud i den nedre kirke, hvorfra en trappe fører videre op i den øvre. Munken og de tre kirkegængeres funktion er at give arkitekturen menneskelige dimensioner, samt binde kompositionens rytmiske forløb sammen.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Jørgen Roed (1808-1888)
Jørgen Roed kom på Kunstakademiet da han var 14 år gammel som elev af portrætmaleren Heinrich Hansen. Senere blev han elev hos C.W. Eckersberg og var i mange år optaget af arkitekturmaleriet, som han blandt andet dyrkede under et studierejseophold i Italien i årene 1837-1841. Her udførte han også flere landskaber og modtog fra mæcener hjemme i Danmark bestillinger på altertavler. Efter hjemkomsten ernærede han sig af økonomiske årsager primært som portrætmaler, men det var de tidligere malerier, der fik den største betydning for eftertiden. Roed udførte flere kunstnerportrætter, blandt andet af Wilhelm Marstrand og Herman Wilhelm Bissen.


@