Jørgen Roed, Scene fra Villa Borgheses have i Rom, ca. 1839

Roed Jørgen

Jørgen Roed
Scene fra Villa Borgheses Have i Rom, ca. 1839
Olie på lærred, 43 x 47 cm.
Erhvervet før 1908

 

En albansk kvinde vasker sine fødder i Fontana dei Pupazzi, dukkefontænen. I dag er det kun det antikke granitbassin, der står tilbage. Figurgruppen fra 1700-tallet med små puttier og delfiner blev stjålet i 1980erne og er aldrig blevet fundet. Græsset i parken er grønt, hvor de store træer kaster skygge, men ellers er der tørt og solgyldent, som det kan være en sommerdag i Rom. Beskrivelsen af stenegenes gamle stammer og løvet er detaljeret og nøgternt observeret. Det er tydeligt, at Roed primært har interesseret sig for den store fontænes arkitektoniske tegning og for lyset, der falder på kantens runding og den lille skulpturgruppe i hvid marmor. Men også kvinden har en funktion i motivet, der går ud over ren staffage. Hun fuldender kompositionen og tilføjer prospektet et menneskeligt islæt. Særligt fint er måden, hvorpå sollyset falder på hendes fod og fingerspidser, samt hendes fyldige hvide skjortebluse og hovedklæde.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Jørgen Roed (1808-1888)
Jørgen Roed kom på Kunstakademiet da han var 14 år gammel som elev af portrætmaleren Heinrich Hansen. Senere blev han elev hos C.W. Eckersberg og var i mange år optaget af arkitekturmaleriet, som han blandt andet dyrkede under et studierejseophold i Italien i årene 1837-1841. Her udførte han også flere landskaber og modtog fra mæcener hjemme i Danmark bestillinger på altertavler. Efter hjemkomsten ernærede han sig af økonomiske årsager primært som portrætmaler, men det var de tidligere malerier, der fik den største betydning for eftertiden. Roed udførte flere kunstnerportrætter, blandt andet af Wilhelm Marstrand og Herman Wilhelm Bissen.

Beskrivelse

Jørgen Roed
Scene fra Villa Borgheses Have i Rom, ca. 1839
Olie på lærred, 43 x 47 cm.
Erhvervet før 1908

 

En albansk kvinde vasker sine fødder i Fontana dei Pupazzi, dukkefontænen. I dag er det kun det antikke granitbassin, der står tilbage. Figurgruppen fra 1700-tallet med små puttier og delfiner blev stjålet i 1980erne og er aldrig blevet fundet. Græsset i parken er grønt, hvor de store træer kaster skygge, men ellers er der tørt og solgyldent, som det kan være en sommerdag i Rom. Beskrivelsen af stenegenes gamle stammer og løvet er detaljeret og nøgternt observeret. Det er tydeligt, at Roed primært har interesseret sig for den store fontænes arkitektoniske tegning og for lyset, der falder på kantens runding og den lille skulpturgruppe i hvid marmor. Men også kvinden har en funktion i motivet, der går ud over ren staffage. Hun fuldender kompositionen og tilføjer prospektet et menneskeligt islæt. Særligt fint er måden, hvorpå sollyset falder på hendes fod og fingerspidser, samt hendes fyldige hvide skjortebluse og hovedklæde.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Jørgen Roed (1808-1888)
Jørgen Roed kom på Kunstakademiet da han var 14 år gammel som elev af portrætmaleren Heinrich Hansen. Senere blev han elev hos C.W. Eckersberg og var i mange år optaget af arkitekturmaleriet, som han blandt andet dyrkede under et studierejseophold i Italien i årene 1837-1841. Her udførte han også flere landskaber og modtog fra mæcener hjemme i Danmark bestillinger på altertavler. Efter hjemkomsten ernærede han sig af økonomiske årsager primært som portrætmaler, men det var de tidligere malerier, der fik den største betydning for eftertiden. Roed udførte flere kunstnerportrætter, blandt andet af Wilhelm Marstrand og Herman Wilhelm Bissen.


@