Kristian Zahrtmann, Palazetto Farneses gård, 1883

Zahrtmann Kristian

Kristian Zahrtmann
Palazetto Farneses gård, 1883
Olie på lærred, 43 x 67 cm.
Erhvervet 1908

 

Under sit andet ophold i Italien udførte Zahrtmann en række genremalerier, der tog udgangspunkt i den lokalbefolkning, han mødte på sin vej. Hans hverdagsskildringer af det italienske folkeliv er ofte præget af en uhøjtidelig og afslappet stemning. I den fredfyldte Palazzetto Farneses gård ses en arbejdende skomager og hans kone ved et bord. En dreng står for enden af bordet og kigger med et nysgerrigt blik på skomageren og hustruens arbejde, mens en anden kvinde stryger i baggrunden. Alle er de i dyb koncentration og virker helt upåvirkede af omgivelserne omkring dem.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Kristian (Peter Henrik) Zahrtmann (1843-1917)
Zahrtmann blev en af sin tids vigtigste kunstneriske undervisere på Kunstnernes Studieskole ved Akademiet, Zahrtmanns Skole i daglig tale. Historiemaleriet samt en insisteren på klassisk dannelse var medvirkende til hans store popularitet. Han var endvidere en af medstifterne til Den frie Udstilling.

Zahrtmann kendes måske mest i dag for hans berømte serie om prinsesse Leonora Christina (1621-1698). Han interesserede sig for denne heltinde livet igennemt og malede de første værker under indflydelse af guldalderen. Disse værker var samtidig med til at give historiemaleriet en sidste opblomstring i dansk kunst. Senere blev Zahrtmann en del af den kunstnergeneration som tilsluttede sig det moderne gennembrud og naturalismen.

Kærligheden til Italien blev i hans sidste leveår mellem 1890-1911 medvirkende til en række ophold i Civita d’Antino, hvorfra en del malerier i vibrerende, glødende og sensuelle farver stammer.

Beskrivelse

Kristian Zahrtmann
Palazetto Farneses gård, 1883
Olie på lærred, 43 x 67 cm.
Erhvervet 1908

 

Under sit andet ophold i Italien udførte Zahrtmann en række genremalerier, der tog udgangspunkt i den lokalbefolkning, han mødte på sin vej. Hans hverdagsskildringer af det italienske folkeliv er ofte præget af en uhøjtidelig og afslappet stemning. I den fredfyldte Palazzetto Farneses gård ses en arbejdende skomager og hans kone ved et bord. En dreng står for enden af bordet og kigger med et nysgerrigt blik på skomageren og hustruens arbejde, mens en anden kvinde stryger i baggrunden. Alle er de i dyb koncentration og virker helt upåvirkede af omgivelserne omkring dem.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Kristian (Peter Henrik) Zahrtmann (1843-1917)
Zahrtmann blev en af sin tids vigtigste kunstneriske undervisere på Kunstnernes Studieskole ved Akademiet, Zahrtmanns Skole i daglig tale. Historiemaleriet samt en insisteren på klassisk dannelse var medvirkende til hans store popularitet. Han var endvidere en af medstifterne til Den frie Udstilling.

Zahrtmann kendes måske mest i dag for hans berømte serie om prinsesse Leonora Christina (1621-1698). Han interesserede sig for denne heltinde livet igennemt og malede de første værker under indflydelse af guldalderen. Disse værker var samtidig med til at give historiemaleriet en sidste opblomstring i dansk kunst. Senere blev Zahrtmann en del af den kunstnergeneration som tilsluttede sig det moderne gennembrud og naturalismen.

Kærligheden til Italien blev i hans sidste leveår mellem 1890-1911 medvirkende til en række ophold i Civita d’Antino, hvorfra en del malerier i vibrerende, glødende og sensuelle farver stammer.


@