Kristian Zahrtmann, Dronning Caroline Mathilde (Studie til det i 1873 udstillede maleri Scene fra Christian VII's hof), 1872

Zahrtmann Kristian

Kristian Zahrtmann
Dronning Caroline Mathilde (Studie til det i 1873 udstillede maleri: Scene fra Christian VII’s hof), 1872
Olie på lærred, 41 x 35 cm.
Erhvervet 1908

 

Leonora Christina blev både som person og motiv et afgørende omdrejningspunkt for Zahrtmanns liv og kunst. Foruden en fascination af hendes omskiftelige skæbne, gav dette motivvalg også Kristian Zahrtmann en unik mulighed for at skildre de psykologiske dramaer, der udspillede sig hos datidens kongefamilie. Dette studie af Dronning Caroline Mathilde er et intimt portræt af dronningen og et forarbejde til et større maleri med titlen Scene fra Kong Christian VII’s Hof. I det færdige maleri ses en koncentreret dronning i færd med at spille skak med kongens livlæge Struense, mens Kong Christian VII selv fordriver tiden med at drille en papegøje med sin kåre. I dette isolerede forstudie er der dog en vis melankoli i dronningens blik, hvilket let overses i det endelige maleri. Den monokrome farveholdning adskiller studiet fra Kristian Zahrtmanns ellers karakteristiske hidsige farvepalet.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Kristian (Peter Henrik) Zahrtmann (1843-1917)

Zahrtmann blev en af sin tids vigtigste kunstneriske undervisere på Kunstnernes Studieskole ved Akademiet, Zahrtmanns Skole i daglig tale. Historiemaleriet samt en insisteren på klassisk dannelse var medvirkende til hans store popularitet. Han var endvidere en af medstifterne til Den frie Udstilling.

Zahrtmann kendes måske mest i dag for hans berømte serie om prinsesse Leonora Christina (1621-1698). Han interesserede sig for denne heltinde livet igennemt og malede de første værker under indflydelse af guldalderen. Disse værker var samtidig med til at give historiemaleriet en sidste opblomstring i dansk kunst. Senere blev Zahrtmann en del af den kunstnergeneration som tilsluttede sig det moderne gennembrud og naturalismen.

Kærligheden til Italien blev i hans sidste leveår mellem 1890-1911 medvirkende til en række ophold i Civita d’Antino, hvorfra en del malerier i vibrerende, glødende og sensuelle farver stammer.

Beskrivelse

Kristian Zahrtmann
Dronning Caroline Mathilde (Studie til det i 1873 udstillede maleri: Scene fra Christian VII’s hof), 1872
Olie på lærred, 41 x 35 cm.
Erhvervet 1908

 

Leonora Christina blev både som person og motiv et afgørende omdrejningspunkt for Zahrtmanns liv og kunst. Foruden en fascination af hendes omskiftelige skæbne, gav dette motivvalg også Kristian Zahrtmann en unik mulighed for at skildre de psykologiske dramaer, der udspillede sig hos datidens kongefamilie. Dette studie af Dronning Caroline Mathilde er et intimt portræt af dronningen og et forarbejde til et større maleri med titlen Scene fra Kong Christian VII’s Hof. I det færdige maleri ses en koncentreret dronning i færd med at spille skak med kongens livlæge Struense, mens Kong Christian VII selv fordriver tiden med at drille en papegøje med sin kåre. I dette isolerede forstudie er der dog en vis melankoli i dronningens blik, hvilket let overses i det endelige maleri. Den monokrome farveholdning adskiller studiet fra Kristian Zahrtmanns ellers karakteristiske hidsige farvepalet.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Kristian (Peter Henrik) Zahrtmann (1843-1917)

Zahrtmann blev en af sin tids vigtigste kunstneriske undervisere på Kunstnernes Studieskole ved Akademiet, Zahrtmanns Skole i daglig tale. Historiemaleriet samt en insisteren på klassisk dannelse var medvirkende til hans store popularitet. Han var endvidere en af medstifterne til Den frie Udstilling.

Zahrtmann kendes måske mest i dag for hans berømte serie om prinsesse Leonora Christina (1621-1698). Han interesserede sig for denne heltinde livet igennemt og malede de første værker under indflydelse af guldalderen. Disse værker var samtidig med til at give historiemaleriet en sidste opblomstring i dansk kunst. Senere blev Zahrtmann en del af den kunstnergeneration som tilsluttede sig det moderne gennembrud og naturalismen.

Kærligheden til Italien blev i hans sidste leveår mellem 1890-1911 medvirkende til en række ophold i Civita d’Antino, hvorfra en del malerier i vibrerende, glødende og sensuelle farver stammer.


@