Lucas Cranach d.Æ, Caritas (Næstekærligheden), 1535

Lucas Cranach d.Æ.

Lucas Cranach d.Æ.
Caritas (Næstekærligheden), 1535
Olie på træ, 50 x 34 cm.
Erhvervet 1908

 

Caritas kommer af latin og betyder ‘barmhjertighed’, eller sagt på en anden måde, kærlighed. Dette er en af kristendommens syv kardinaldyder: Visdom, retfærdighed, mod, selvbeherskelse, tro, håb og kærlighed. I billedkunsten er caritas ofte symboliseret ved et hjerte, til tider et brændende hjerte, eller fremstillet som en kvinde med små børn omkring sig. I Cranachs maleri sidder en kvinde på en stenbænk omgivet af fire børn. Udover et ganske fint, transparent slør, er hun nøgen, som for at symbolisere noget oprindeligt. Ved hendes bryst får en baby føde, og omkring hende ses tre børn i forskellige aldre. Hun ser ud på beskueren, mens børnenes opmærksomhed er rettet mod hende. De omgivende træers blade er gengivet med høj detaljeringsgrad, der var karakteristisk for den tyske renæssance, og i baggrunden ses et takket fantasilandskab åbne sig. Foran på stenbænken står indskriften CHARITAS samt årstallet 1535.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Lucas Cranach d.Æ. (1472-1553)
Den tyske Cranach var maler og grafiker. Han virkede en periode i Wien og siden som hofkunstner i Wittenberg, hvor han også drev et stort værksted sammen med sønnerne Hans og Lucas. Udover sin kunstnervirksomhed var Cranach borgmester flere gange, han drev et apotek og en forlagsvirksomhed, hvor han blandt andet udgav vennen Martin Luthers skrifter. Som ung var Cranach eksponent for Donauskolens ekspressive malestil. Senere udviklede han sin egen karakteristisk elegante og harmoniske hofstil, wittenbergstilen, med både sengotiske og manieristiske tendenser, der forenes i hans bløde, langstrakte figurtyper og rolige kompositioner.

Beskrivelse

Lucas Cranach d.Æ.
Caritas (Næstekærligheden), 1535
Olie på træ, 50 x 34 cm.
Erhvervet 1908

 

Caritas kommer af latin og betyder ‘barmhjertighed’, eller sagt på en anden måde, kærlighed. Dette er en af kristendommens syv kardinaldyder: Visdom, retfærdighed, mod, selvbeherskelse, tro, håb og kærlighed. I billedkunsten er caritas ofte symboliseret ved et hjerte, til tider et brændende hjerte, eller fremstillet som en kvinde med små børn omkring sig. I Cranachs maleri sidder en kvinde på en stenbænk omgivet af fire børn. Udover et ganske fint, transparent slør, er hun nøgen, som for at symbolisere noget oprindeligt. Ved hendes bryst får en baby føde, og omkring hende ses tre børn i forskellige aldre. Hun ser ud på beskueren, mens børnenes opmærksomhed er rettet mod hende. De omgivende træers blade er gengivet med høj detaljeringsgrad, der var karakteristisk for den tyske renæssance, og i baggrunden ses et takket fantasilandskab åbne sig. Foran på stenbænken står indskriften CHARITAS samt årstallet 1535.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Lucas Cranach d.Æ. (1472-1553)
Den tyske Cranach var maler og grafiker. Han virkede en periode i Wien og siden som hofkunstner i Wittenberg, hvor han også drev et stort værksted sammen med sønnerne Hans og Lucas. Udover sin kunstnervirksomhed var Cranach borgmester flere gange, han drev et apotek og en forlagsvirksomhed, hvor han blandt andet udgav vennen Martin Luthers skrifter. Som ung var Cranach eksponent for Donauskolens ekspressive malestil. Senere udviklede han sin egen karakteristisk elegante og harmoniske hofstil, wittenbergstilen, med både sengotiske og manieristiske tendenser, der forenes i hans bløde, langstrakte figurtyper og rolige kompositioner.


@