cranach_fig_03_detalie 001

Cranach d.Æ. Lucas

Lucas Cranach d.Æ.
Madonna og Kristusbarnet med den lille Johannes Døberen og engle, efter 1537
Olie på træ, 74 x 54 cm.
Erhvervet 1906

 

Jomfru Marias blik er insisterende og beskueren indfanges med det samme. De skæve mandelformede øjne har en mystisk glans over sig. Helt inde i iris spejles et vindues korspost, der forudsiger Jesu offerdød og samtidig skaber liv i blikket. Druerne i Johannes’ hænder henviser til Nadveren, hvor vinen bliver til Kristi blod. Jomfru Maria er skildret både som mor til Guds søn og som en verdslig kvinde med fine kniplinger og broderier. Beskrivelsen af det gennemsigtige slør og klædedragtens stoflighed vidner om kunstnerisk virtuositet udover det sædvanlige. Cranach var en af sin tids mest efterspurgte malere. Til trods for periodens religiøse stridigheder, var der blandt Cranachs kunder både katolikker og protestanter. Cranachs monogram, den bevingede slange, som ses nederst til venstre i maleriet, har liggende vinger. Før 1537 malede han som regel monogrammet med helt oprejste vinger.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Lucas Cranach d.Æ. (1472-1553)
Den tyske Cranach var maler og grafiker. Han virkede en periode i Wien og siden som hofkunstner i Wittenberg, hvor han også drev et stort værksted sammen med sønnerne Hans og Lucas. Udover sin kunstnervirksomhed var Cranach borgmester flere gange, han drev et apotek og en forlagsvirksomhed, hvor han blandt andet udgav vennen Martin Luthers skrifter. Som ung var Cranach eksponent for Donauskolens ekspressive malestil. Senere udviklede han sin egen karakteristisk elegante og harmoniske hofstil, wittenbergstilen, med både sengotiske og manieristiske tendenser, der forenes i hans bløde, langstrakte figurtyper og rolige kompositioner.

Beskrivelse

Lucas Cranach d.Æ.
Madonna og Kristusbarnet med den lille Johannes Døberen og engle, efter 1537
Olie på træ, 74 x 54 cm.
Erhvervet 1906

 

Jomfru Marias blik er insisterende og beskueren indfanges med det samme. De skæve mandelformede øjne har en mystisk glans over sig. Helt inde i iris spejles et vindues korspost, der forudsiger Jesu offerdød og samtidig skaber liv i blikket. Druerne i Johannes’ hænder henviser til Nadveren, hvor vinen bliver til Kristi blod. Jomfru Maria er skildret både som mor til Guds søn og som en verdslig kvinde med fine kniplinger og broderier. Beskrivelsen af det gennemsigtige slør og klædedragtens stoflighed vidner om kunstnerisk virtuositet udover det sædvanlige. Cranach var en af sin tids mest efterspurgte malere. Til trods for periodens religiøse stridigheder, var der blandt Cranachs kunder både katolikker og protestanter. Cranachs monogram, den bevingede slange, som ses nederst til venstre i maleriet, har liggende vinger. Før 1537 malede han som regel monogrammet med helt oprejste vinger.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Lucas Cranach d.Æ. (1472-1553)
Den tyske Cranach var maler og grafiker. Han virkede en periode i Wien og siden som hofkunstner i Wittenberg, hvor han også drev et stort værksted sammen med sønnerne Hans og Lucas. Udover sin kunstnervirksomhed var Cranach borgmester flere gange, han drev et apotek og en forlagsvirksomhed, hvor han blandt andet udgav vennen Martin Luthers skrifter. Som ung var Cranach eksponent for Donauskolens ekspressive malestil. Senere udviklede han sin egen karakteristisk elegante og harmoniske hofstil, wittenbergstilen, med både sengotiske og manieristiske tendenser, der forenes i hans bløde, langstrakte figurtyper og rolige kompositioner.


@