th_Abildgaard_Nicolai

Abildgaard Nicolai

Nicolai Abildgaard
Amor og Psyche favner hinanden, u.å.
Olie på lærred, 42 x 35,5 cm.
Erhvervet 2003

 

Abildgaard arbejdede i sine malerier primært med figurkompositioner og formaterne var ofte små, som i dette billede med litterært motiv. Det forestiller kærlighedsguden Amor og hans elskede, den unge jordiske kvinde Psyche. Maleriet er ikke signeret og dateret, hvilket peger i retning af et billede malet til privat brug. Billedet har tilhørt kunstnerkollegaen Jens Juel og har formentlig oprindeligt været en bryllupsgave. Det stiliserede udtryk er typisk for den malemåde, Abildgaard dyrkede omkring 1790. Psyche ser ikke på beskueren, men er fuldt optaget af Amor og omfavnelsen. Amor derimod ser ud mod beskueren med et levende blik, der er både melankolsk og drømmende og fint malerisk understreget af de hvide højlys på øjenæblerne. Han er på samme tid nærværende og fraværende i omfavnelsen, delt mellem sit himmelske væsen og den jordiske kærlighed.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Nicolai Abildgaard (1743–1809)
Abildgaard tilhører generationen før guldaldermalerne. Han var blandt de danske kunstnere, der foretog studie- og dannelsesrejser til udlandet, særligt Italien. I rejseårene var tiden i Rom central. Her studerede Abildgaard antikkens kunst og de store renæssance- og barokkunstnere som Rafael og Annibale Carracci. I Rom mødte han også den schweizisk-britiske maler Johan Heinrich Füssli, hvis dæmoniske billedunivers gjorde stort indtryk på ham. Abildgaard var en lærd mand med alsidige interesser for såvel historie, mytologi og kunstteori, og den motiviske inspiration til hans kunst hentedes hovedsageligt i den litterære verden. Hans hovedværk var ti store malerier til riddersalen på Christiansborg, hvoraf de syv gik til ved branden i 1794.

Beskrivelse

Nicolai Abildgaard
Amor og Psyche favner hinanden, u.å.
Olie på lærred, 42 x 35,5 cm.
Erhvervet 2003

 

Abildgaard arbejdede i sine malerier primært med figurkompositioner og formaterne var ofte små, som i dette billede med litterært motiv. Det forestiller kærlighedsguden Amor og hans elskede, den unge jordiske kvinde Psyche. Maleriet er ikke signeret og dateret, hvilket peger i retning af et billede malet til privat brug. Billedet har tilhørt kunstnerkollegaen Jens Juel og har formentlig oprindeligt været en bryllupsgave. Det stiliserede udtryk er typisk for den malemåde, Abildgaard dyrkede omkring 1790. Psyche ser ikke på beskueren, men er fuldt optaget af Amor og omfavnelsen. Amor derimod ser ud mod beskueren med et levende blik, der er både melankolsk og drømmende og fint malerisk understreget af de hvide højlys på øjenæblerne. Han er på samme tid nærværende og fraværende i omfavnelsen, delt mellem sit himmelske væsen og den jordiske kærlighed.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Nicolai Abildgaard (1743–1809)
Abildgaard tilhører generationen før guldaldermalerne. Han var blandt de danske kunstnere, der foretog studie- og dannelsesrejser til udlandet, særligt Italien. I rejseårene var tiden i Rom central. Her studerede Abildgaard antikkens kunst og de store renæssance- og barokkunstnere som Rafael og Annibale Carracci. I Rom mødte han også den schweizisk-britiske maler Johan Heinrich Füssli, hvis dæmoniske billedunivers gjorde stort indtryk på ham. Abildgaard var en lærd mand med alsidige interesser for såvel historie, mytologi og kunstteori, og den motiviske inspiration til hans kunst hentedes hovedsageligt i den litterære verden. Hans hovedværk var ti store malerier til riddersalen på Christiansborg, hvoraf de syv gik til ved branden i 1794.


@