Nicolai Abildgaard, En afskedsscene, u.å.

Abildgaard Nicolai

Nicolai Abildgaard
En afskedsscene, u.å.
Olie på lærred, 27 x 32 cm.
Erhvervet 2000

 

I sine senere motiver skildrede Abildgaard ofte små og store optrin fra antikken med den hensigt at belyse større almenmenneskelige temaer. Denne afskedsscene har sorgen som sin overordnede tematik. To sørgmodige kvinder og børn omfavner kærligt en ældre mand for at tage afsked med ham. Den ene kvinde har ansigtet begravet i hænderne, mens den anden sender et fortvivlet blik til manden, der stirrer ud i luften med et sammenbidt ansigtsudtryk. En ung herre iført rød klædedragt overværer afskeden i en tænksom position. Ved at læse scenen fra venstre til højre illustrerer motivet to af sorgens stadier. Kvinderne og børnene til venstre viser med deres gestik den umiddelbare sorg over den snarlige afsked, mens den unge mand med sit fjerne blik og sin tænksomme kropsstilling udtrykker den melankoli og tomhed, der følger efter.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Nicolai Abildgaard (1743–1809)
Abildgaard tilhører generationen før guldaldermalerne. Han var blandt de danske kunstnere, der foretog studie- og dannelsesrejser til udlandet, særligt Italien. I rejseårene var tiden i Rom central. Her studerede Abildgaard antikkens kunst og de store renæssance- og barokkunstnere som Rafael og Annibale Carracci. I Rom mødte han også den schweizisk-britiske maler Johan Heinrich Füssli, hvis dæmoniske billedunivers gjorde stort indtryk på ham. Abildgaard var en lærd mand med alsidige interesser for såvel historie, mytologi og kunstteori, og den motiviske inspiration til hans kunst hentedes hovedsageligt i den litterære verden. Hans hovedværk var ti store malerier til riddersalen på Christiansborg, hvoraf de syv gik til ved branden i 1794.

Beskrivelse

Nicolai Abildgaard
En afskedsscene, u.å.
Olie på lærred, 27 x 32 cm.
Erhvervet 2000

 

I sine senere motiver skildrede Abildgaard ofte små og store optrin fra antikken med den hensigt at belyse større almenmenneskelige temaer. Denne afskedsscene har sorgen som sin overordnede tematik. To sørgmodige kvinder og børn omfavner kærligt en ældre mand for at tage afsked med ham. Den ene kvinde har ansigtet begravet i hænderne, mens den anden sender et fortvivlet blik til manden, der stirrer ud i luften med et sammenbidt ansigtsudtryk. En ung herre iført rød klædedragt overværer afskeden i en tænksom position. Ved at læse scenen fra venstre til højre illustrerer motivet to af sorgens stadier. Kvinderne og børnene til venstre viser med deres gestik den umiddelbare sorg over den snarlige afsked, mens den unge mand med sit fjerne blik og sin tænksomme kropsstilling udtrykker den melankoli og tomhed, der følger efter.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Nicolai Abildgaard (1743–1809)
Abildgaard tilhører generationen før guldaldermalerne. Han var blandt de danske kunstnere, der foretog studie- og dannelsesrejser til udlandet, særligt Italien. I rejseårene var tiden i Rom central. Her studerede Abildgaard antikkens kunst og de store renæssance- og barokkunstnere som Rafael og Annibale Carracci. I Rom mødte han også den schweizisk-britiske maler Johan Heinrich Füssli, hvis dæmoniske billedunivers gjorde stort indtryk på ham. Abildgaard var en lærd mand med alsidige interesser for såvel historie, mytologi og kunstteori, og den motiviske inspiration til hans kunst hentedes hovedsageligt i den litterære verden. Hans hovedværk var ti store malerier til riddersalen på Christiansborg, hvoraf de syv gik til ved branden i 1794.


@