Nicolai Abildgaard, Richard III farer op af lejet skrækslagen af drømmesyner. Shakespeare 5. akt,  9. scene, u.å.

Abildgaard Nicolai

Nicolai Abildgaard
Richard III farer op af lejet skrækslagen af drømmesyner. Shakespeare 5. Akt., 9. Scene, u.å.
Olie på lærred, 37 x 30 cm.
Erhvervet 2000

 

Natten før det afgørende slag ved Bosworth springer den forskrækkede engelske konge Richard III ud af sin seng og griber til våben. Han er vågnet fra et mareridt, hvor han blev hjemsøgt af sine ofres genfærd. Mareridtet bliver en symbolsk profeti for slaget den kommende dag, hvor Richard III både mister kongemagten og sit liv. En væltet krone på gulvet, peger frem mod det store nederlag, hvor kongen må afgive tronen. Nicolai Abildgaard har skildret en scene fra William Shakespeares tragedie Richard III, der handler om den engelske konges blodige vej til tronen samt hans fald. Scenen er skildret med stor intensitet og dramatik, hvilket understreges af kongens forvredne krop samt den skarpe kontrast mellem lys og skygge. Abildgaards motiver præges ofte af underliggende moralske budskaber. Med dette maleri vises, hvorledes magtbegær og hovmod i sidste ende fører til fordærv.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Nicolai Abildgaard (1743–1809)
Abildgaard tilhører generationen før guldaldermalerne. Han var blandt de danske kunstnere, der foretog studie- og dannelsesrejser til udlandet, særligt Italien. I rejseårene var tiden i Rom central. Her studerede Abildgaard antikkens kunst og de store renæssance- og barokkunstnere som Rafael og Annibale Carracci. I Rom mødte han også den schweizisk-britiske maler Johan Heinrich Füssli, hvis dæmoniske billedunivers gjorde stort indtryk på ham. Abildgaard var en lærd mand med alsidige interesser for såvel historie, mytologi og kunstteori, og den motiviske inspiration til hans kunst hentedes hovedsageligt i den litterære verden. Hans hovedværk var ti store malerier til riddersalen på Christiansborg, hvoraf de syv gik til ved branden i 1794.

Beskrivelse

Nicolai Abildgaard
Richard III farer op af lejet skrækslagen af drømmesyner. Shakespeare 5. Akt., 9. Scene, u.å.
Olie på lærred, 37 x 30 cm.
Erhvervet 2000

 

Natten før det afgørende slag ved Bosworth springer den forskrækkede engelske konge Richard III ud af sin seng og griber til våben. Han er vågnet fra et mareridt, hvor han blev hjemsøgt af sine ofres genfærd. Mareridtet bliver en symbolsk profeti for slaget den kommende dag, hvor Richard III både mister kongemagten og sit liv. En væltet krone på gulvet, peger frem mod det store nederlag, hvor kongen må afgive tronen. Nicolai Abildgaard har skildret en scene fra William Shakespeares tragedie Richard III, der handler om den engelske konges blodige vej til tronen samt hans fald. Scenen er skildret med stor intensitet og dramatik, hvilket understreges af kongens forvredne krop samt den skarpe kontrast mellem lys og skygge. Abildgaards motiver præges ofte af underliggende moralske budskaber. Med dette maleri vises, hvorledes magtbegær og hovmod i sidste ende fører til fordærv.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Nicolai Abildgaard (1743–1809)
Abildgaard tilhører generationen før guldaldermalerne. Han var blandt de danske kunstnere, der foretog studie- og dannelsesrejser til udlandet, særligt Italien. I rejseårene var tiden i Rom central. Her studerede Abildgaard antikkens kunst og de store renæssance- og barokkunstnere som Rafael og Annibale Carracci. I Rom mødte han også den schweizisk-britiske maler Johan Heinrich Füssli, hvis dæmoniske billedunivers gjorde stort indtryk på ham. Abildgaard var en lærd mand med alsidige interesser for såvel historie, mytologi og kunstteori, og den motiviske inspiration til hans kunst hentedes hovedsageligt i den litterære verden. Hans hovedværk var ti store malerier til riddersalen på Christiansborg, hvoraf de syv gik til ved branden i 1794.


@