Otto Bache, En broholmerhund ser på en eghjort, 1871

Bache Otto

Otto Bache
En broholmerhund ser på en eghjort, 1871
Olie på lærred, 82 x 112 cm.
Erhvervet 1908

 

Otto Bache havde en umanerlig skarp iagttagelses- og indlevelsesevne, når det kom til skildringen af dyr. I dette detaljerede dyrestudie af en broholmerhund er alt fra den løse halshud til benenes kraftige muskulatur skildret med stor omhu. På jorden kravler en eghjort, som hunden nysgerrigt snuser til. Baggrunden domineres af mørke farvenuancer, mens et intenst frontalt lys belyser folderne i hundens hud samt dens muskuløse anatomi. Motivet er et forstudie til maleriet Efter vildsvinejagten fra 1876 (SMK), hvori flere jagthunde og en jæger optræder rundt om et skudt vildsvin.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Otto Bache (1839-1927)
Den danske maler Otto Baches tidlige oeuvre er præget af nationalromantiske skildringer af almuen, men det er i særdeleshed for sin senere mestring af portrættet såvel som historie og dyremaleriet, at maleren Otto Bache har fået en plads i dansk kunsthistorie.

I en alder af blot 10 år blev Bache optaget på Kunstakademiet i København og livet igennem var han tilknyttet denne skole, først som elev og sidenhen som professor og direktør. Hans stil var præget af den akademiske, detaljerige naturalisme som Eckersberg introducerede, men mødet med modernismens nye strømninger i Paris fik stor betydning for Baches kolorit, lysskildring og motivvalg. Bache var en af de første til at bringe det nye franske maleri til Danmark i årene omkring 1870, men modsat sine samtidige Krøyer og Philipsen, holdt Bache i højere grad fast i den traditionelle skoles malemåde. Dette gjorde ham populær i konservative kredse som Kongehuset, til hvilket Bache leverede flere portrætter og historiemalerier. Det har dog også betydet, at Bache ofte er blevet nedvurderet af sin eftertid.

Beskrivelse

Otto Bache
En broholmerhund ser på en eghjort, 1871
Olie på lærred, 82 x 112 cm.
Erhvervet 1908

 

Otto Bache havde en umanerlig skarp iagttagelses- og indlevelsesevne, når det kom til skildringen af dyr. I dette detaljerede dyrestudie af en broholmerhund er alt fra den løse halshud til benenes kraftige muskulatur skildret med stor omhu. På jorden kravler en eghjort, som hunden nysgerrigt snuser til. Baggrunden domineres af mørke farvenuancer, mens et intenst frontalt lys belyser folderne i hundens hud samt dens muskuløse anatomi. Motivet er et forstudie til maleriet Efter vildsvinejagten fra 1876 (SMK), hvori flere jagthunde og en jæger optræder rundt om et skudt vildsvin.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Otto Bache (1839-1927)
Den danske maler Otto Baches tidlige oeuvre er præget af nationalromantiske skildringer af almuen, men det er i særdeleshed for sin senere mestring af portrættet såvel som historie og dyremaleriet, at maleren Otto Bache har fået en plads i dansk kunsthistorie.

I en alder af blot 10 år blev Bache optaget på Kunstakademiet i København og livet igennem var han tilknyttet denne skole, først som elev og sidenhen som professor og direktør. Hans stil var præget af den akademiske, detaljerige naturalisme som Eckersberg introducerede, men mødet med modernismens nye strømninger i Paris fik stor betydning for Baches kolorit, lysskildring og motivvalg. Bache var en af de første til at bringe det nye franske maleri til Danmark i årene omkring 1870, men modsat sine samtidige Krøyer og Philipsen, holdt Bache i højere grad fast i den traditionelle skoles malemåde. Dette gjorde ham populær i konservative kredse som Kongehuset, til hvilket Bache leverede flere portrætter og historiemalerier. Det har dog også betydet, at Bache ofte er blevet nedvurderet af sin eftertid.


@