P.C. Skovgaard, Oliventræer ved Olevano med bjerge baggrunden, 1869

Skovgaard P. C.

P. C. Skovgaard
Oliventræer ved Olevano med bjerge i baggrunden, 1869
Olie på lærred, 36 x 59 cm.
Erhvervet før 1908

 

Dette studie er malet på Skovgaards anden Italiensrejse, som han foretog i selskab med kunstnerkollegaen Wilhelm Marstrand. De havde begge et år tidligere mistet deres ægtefæller, og rejsens formål var blandt andet at komme til hægterne igen, mentalt som fysisk. Skovgaard malede dagen lang ude i naturen foran sine motiver. Han bevægede sig fra sted til sted og fik hjælp fra en lokal dreng, der bar hans malerkasse. På en varm junidag har Skovgaard søgt tilflugt i de kølige skovområder ved Olevano, hvorfra denne skitse stammer. Området var et yndet udflugtsmål for flere af de danske guldaldermalere i perioden. Særligt om sommeren, hvor heden og sygdomsrisikoen inde i Rom blev for voldsom.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Peter Christian Skovgaard (1817-1875)
Herhjemme blev Skovgaard sammen med kunstnerkollegaen J. Th. Lundbye en af guldalderens væsentligste nationalromantiske landskabsmalere. Han var i en årrække professor ved Kunstakademiet i København. Blandt andre var Skovgaard inspireret af de flamske barokke landskabsmalere som Jacob Ruysdael og den franske kunstner Claude Lorrains tidløse arkadiske landskaber. Han mestrede både det mindre format med virkelighedsnære pastose naturskildringer og de større, monumentale og detaljerige kompositioner. Kunstnerens foretrukne motivkreds var den danske bøgeskov, som han gennem livet malede i utallige variationer fra egne i hele landet. Skovgaards kunstneriske betydning blev primært fulgt op af sønnerne Joakim og Niels.

Beskrivelse

P. C. Skovgaard
Oliventræer ved Olevano med bjerge i baggrunden, 1869
Olie på lærred, 36 x 59 cm.
Erhvervet før 1908

 

Dette studie er malet på Skovgaards anden Italiensrejse, som han foretog i selskab med kunstnerkollegaen Wilhelm Marstrand. De havde begge et år tidligere mistet deres ægtefæller, og rejsens formål var blandt andet at komme til hægterne igen, mentalt som fysisk. Skovgaard malede dagen lang ude i naturen foran sine motiver. Han bevægede sig fra sted til sted og fik hjælp fra en lokal dreng, der bar hans malerkasse. På en varm junidag har Skovgaard søgt tilflugt i de kølige skovområder ved Olevano, hvorfra denne skitse stammer. Området var et yndet udflugtsmål for flere af de danske guldaldermalere i perioden. Særligt om sommeren, hvor heden og sygdomsrisikoen inde i Rom blev for voldsom.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Peter Christian Skovgaard (1817-1875)
Herhjemme blev Skovgaard sammen med kunstnerkollegaen J. Th. Lundbye en af guldalderens væsentligste nationalromantiske landskabsmalere. Han var i en årrække professor ved Kunstakademiet i København. Blandt andre var Skovgaard inspireret af de flamske barokke landskabsmalere som Jacob Ruysdael og den franske kunstner Claude Lorrains tidløse arkadiske landskaber. Han mestrede både det mindre format med virkelighedsnære pastose naturskildringer og de større, monumentale og detaljerige kompositioner. Kunstnerens foretrukne motivkreds var den danske bøgeskov, som han gennem livet malede i utallige variationer fra egne i hele landet. Skovgaards kunstneriske betydning blev primært fulgt op af sønnerne Joakim og Niels.


@