P.C. Skovgaard, Stranden ved Hellebæk, 1858

Skovgaard P. C.

P. C. Skovgaard
Stranden ved Hellebæk, 1858
Olie på lærred, 39 x 60 cm.
Erhvervet 1932

 

Skovgaard rejste gerne og kom langt omkring på sine ture i Danmark. De nære rejser gik blandt andet til sjællandske lokaliteter som Skarrit Sø, Delhoved skov og Hellebæk i nord, hvor denne fine friluftsskitse stammer fra. Man kan tydeligt følge, hvordan kunstneren er gået frem i opbygningen af motivet. Fra den blåt optrukne himmel, der er malet med en bred pensel og meget terpentinholdig maling, til skyerne, der er modelleret med en finere, blødere pensel, til de bittesmå figurer og bådebroen, der kun lige er angivet som hurtig påførte pletter med ublandet maling. Endelig er datoen ridset ind i malingen, mens den stadig var våd, 28 Juli 1858. Helheden virker levende, og man fornemmer, hvordan både havet og figurerne er i bevægelse.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Peter Christian Skovgaard (1817-1875)
Herhjemme blev Skovgaard sammen med kunstnerkollegaen J. Th. Lundbye en af guldalderens væsentligste nationalromantiske landskabsmalere. Han var i en årrække professor ved Kunstakademiet i København. Blandt andre var Skovgaard inspireret af de flamske barokke landskabsmalere som Jacob Ruysdael og den franske kunstner Claude Lorrains tidløse arkadiske landskaber. Han mestrede både det mindre format med virkelighedsnære pastose naturskildringer og de større, monumentale og detaljerige kompositioner. Kunstnerens foretrukne motivkreds var den danske bøgeskov, som han gennem livet malede i utallige variationer fra egne i hele landet. Skovgaards kunstneriske betydning blev primært fulgt op af sønnerne Joakim og Niels.

Beskrivelse

P. C. Skovgaard
Stranden ved Hellebæk, 1858
Olie på lærred, 39 x 60 cm.
Erhvervet 1932

 

Skovgaard rejste gerne og kom langt omkring på sine ture i Danmark. De nære rejser gik blandt andet til sjællandske lokaliteter som Skarrit Sø, Delhoved skov og Hellebæk i nord, hvor denne fine friluftsskitse stammer fra. Man kan tydeligt følge, hvordan kunstneren er gået frem i opbygningen af motivet. Fra den blåt optrukne himmel, der er malet med en bred pensel og meget terpentinholdig maling, til skyerne, der er modelleret med en finere, blødere pensel, til de bittesmå figurer og bådebroen, der kun lige er angivet som hurtig påførte pletter med ublandet maling. Endelig er datoen ridset ind i malingen, mens den stadig var våd, 28 Juli 1858. Helheden virker levende, og man fornemmer, hvordan både havet og figurerne er i bevægelse.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Peter Christian Skovgaard (1817-1875)
Herhjemme blev Skovgaard sammen med kunstnerkollegaen J. Th. Lundbye en af guldalderens væsentligste nationalromantiske landskabsmalere. Han var i en årrække professor ved Kunstakademiet i København. Blandt andre var Skovgaard inspireret af de flamske barokke landskabsmalere som Jacob Ruysdael og den franske kunstner Claude Lorrains tidløse arkadiske landskaber. Han mestrede både det mindre format med virkelighedsnære pastose naturskildringer og de større, monumentale og detaljerige kompositioner. Kunstnerens foretrukne motivkreds var den danske bøgeskov, som han gennem livet malede i utallige variationer fra egne i hele landet. Skovgaards kunstneriske betydning blev primært fulgt op af sønnerne Joakim og Niels.


@