Pieter Brueghel d.Y., Hjemturen fra kermessen, 1620'erne

Brueghel d.Y. Pieter

Pieter Brueghel d.Y. 
Hjemturen fra kermessen, 1620’erne
Olie på træ, 39,5 x 58 cm.
Erhvervet 1899

 

På en gråvejsdag er bønderne i løftet stemning på vej hjem fra kermessen, den årlige fest for kirkens indvielse. De knap hundrede figurer i billedet repræsenterer en lang række af sindsstemninger. Bønderne er gengivet som jævne mennesker med primitive lyster og behov, mens den lille gruppe af fine borgere forrest til venstre i maleriet optræder afmålt og roligt som en slags beskuere til de løsslupne festscenarier. Stemningen i værket vækker morskab og undren. Som beskuer trækker man uvilkårligt på smilebåndet af de karikerede og småerotiske scener. Men som med alle Brueghels malerier med Kermessen som motiv, gælder det, at det er gennemsyret af en stærk moralsk pointe, og det kan derfor betragtes som en satirisk kommentar til samtidens umådeholdne levned blandt bønderne.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Pieter Brueghel d.Y. (ca. 1564-1636)
Pieter Brueghel den Yngre var ældste søn af den berømte Pieter Bruegel den Ældre, også kaldet Bonde-Bruegel. I sit omfattende oeuvre specialiserede han sig i kopier og imitationer af sin fars genrebilleder med figurrige landsbykermesser og bondebryllupper, der blev en specialitet indenfor det flamske maleri langt ind i det 17. århundrede. Derudover producerede han karikaturer og helvedesfremstillinger. Hans malerier er ofte af lille format, nedtonede i koloritten med stærke konturlinjer og præget af stor detaljerigdom.

Beskrivelse

Pieter Brueghel d.Y. 
Hjemturen fra kermessen, 1620’erne
Olie på træ, 39,5 x 58 cm.
Erhvervet 1899

 

På en gråvejsdag er bønderne i løftet stemning på vej hjem fra kermessen, den årlige fest for kirkens indvielse. De knap hundrede figurer i billedet repræsenterer en lang række af sindsstemninger. Bønderne er gengivet som jævne mennesker med primitive lyster og behov, mens den lille gruppe af fine borgere forrest til venstre i maleriet optræder afmålt og roligt som en slags beskuere til de løsslupne festscenarier. Stemningen i værket vækker morskab og undren. Som beskuer trækker man uvilkårligt på smilebåndet af de karikerede og småerotiske scener. Men som med alle Brueghels malerier med Kermessen som motiv, gælder det, at det er gennemsyret af en stærk moralsk pointe, og det kan derfor betragtes som en satirisk kommentar til samtidens umådeholdne levned blandt bønderne.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Pieter Brueghel d.Y. (ca. 1564-1636)
Pieter Brueghel den Yngre var ældste søn af den berømte Pieter Bruegel den Ældre, også kaldet Bonde-Bruegel. I sit omfattende oeuvre specialiserede han sig i kopier og imitationer af sin fars genrebilleder med figurrige landsbykermesser og bondebryllupper, der blev en specialitet indenfor det flamske maleri langt ind i det 17. århundrede. Derudover producerede han karikaturer og helvedesfremstillinger. Hans malerier er ofte af lille format, nedtonede i koloritten med stærke konturlinjer og præget af stor detaljerigdom.


@