Sofonisba Anguissola, Portrætgruppe med kunstnerens fader Amilcare Anguissola og hendes søskende Minerva og  Astrubale, ca. 1559

Anguissola Sofonisba

Sofonisba Anguissola
Portrætgruppe med kunstnerens fader Amilcare Anguissola og hendes søskende Minerva og Astrubale, ca. 1559
Olie på lærred, 157 x 122 cm.
Erhvervet 1873

 

Følsomhed, varme og gensidig omsorg præger dette familieportræt, der forestiller kunstnerens far, Amilcare, broderen, Astrubale og søsteren Minerva. Den familiemæssige relation vægtes højere end det repræsentative og formelle, og den hvide puddel har et godmodigt og næsten humoristisk udtryk. Der fandtes kun få kvindelige malere i renæssancen, fordi kvindens stilling i samfundet generelt umuliggjorde, at kvinder arbejdede som udøvende kunstnere. Sofonisba fik imidlertid opbakning af faderen til at fortsætte sin kunstnergerning. Maleriet blev aldrig malet færdigt, fordi Kong Filip II af Spanien tilbød Sofonisba en stilling som maler ved sit hof, og hun måtte rejse med ganske kort varsel. Maleriet betragtes som et af kunstnerens hovedværker.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Sofonisba Anguissola (1532-1625)
Sofonisba mestrede særligt portrætgenren, som hun praktiserede under indflydelse fra blandt andet den mellemitalienske skole, repræsenteret ved en kunstner som Correggio. Samtidig var hun modtagelig for de nye realistiske tendenser i Lombardiet. Som ung havde hun en brevkorrespondance med Michelangelo, der anerkendte den unge kvindes talent og påtog sig rollen som en slags langdistancelærer. Sofonisba arbejdede tyve år ved det spanske hof og blev gennem sit liv gift to gange, første gang da hun var midaldrende, hvilket vidner om et for datiden meget usædvanligt kvindeliv. Hun stiftede og drev en maleskole og fortsatte hele sit lange liv med selv at male. Det spontant udtryksfulde og øjebliksbetonede i en række af hendes portrætter inspirerede senere blandt andre en kunstner som Caravaggio.

Beskrivelse

Sofonisba Anguissola
Portrætgruppe med kunstnerens fader Amilcare Anguissola og hendes søskende Minerva og Astrubale, ca. 1559
Olie på lærred, 157 x 122 cm.
Erhvervet 1873

 

Følsomhed, varme og gensidig omsorg præger dette familieportræt, der forestiller kunstnerens far, Amilcare, broderen, Astrubale og søsteren Minerva. Den familiemæssige relation vægtes højere end det repræsentative og formelle, og den hvide puddel har et godmodigt og næsten humoristisk udtryk. Der fandtes kun få kvindelige malere i renæssancen, fordi kvindens stilling i samfundet generelt umuliggjorde, at kvinder arbejdede som udøvende kunstnere. Sofonisba fik imidlertid opbakning af faderen til at fortsætte sin kunstnergerning. Maleriet blev aldrig malet færdigt, fordi Kong Filip II af Spanien tilbød Sofonisba en stilling som maler ved sit hof, og hun måtte rejse med ganske kort varsel. Maleriet betragtes som et af kunstnerens hovedværker.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Sofonisba Anguissola (1532-1625)
Sofonisba mestrede særligt portrætgenren, som hun praktiserede under indflydelse fra blandt andet den mellemitalienske skole, repræsenteret ved en kunstner som Correggio. Samtidig var hun modtagelig for de nye realistiske tendenser i Lombardiet. Som ung havde hun en brevkorrespondance med Michelangelo, der anerkendte den unge kvindes talent og påtog sig rollen som en slags langdistancelærer. Sofonisba arbejdede tyve år ved det spanske hof og blev gennem sit liv gift to gange, første gang da hun var midaldrende, hvilket vidner om et for datiden meget usædvanligt kvindeliv. Hun stiftede og drev en maleskole og fortsatte hele sit lange liv med selv at male. Det spontant udtryksfulde og øjebliksbetonede i en række af hendes portrætter inspirerede senere blandt andre en kunstner som Caravaggio.


@