Ubekendt kunstner, Mandsportræt, ca. 1550

Ubekendt kunstner

Ubekendt kunstner 
Mandsportræt, ca. 1550
Olie på kobber, 25,5 x 30 cm.
Erhvervet 1901

 

Den belgiske kunsthistoriker Georges Hulin har foreslået, at maleriet er fransk. Som lignende småportrætter af denne type har det tidligere været tilskrevet den tyske renæssancemaler Christoph Amberger, men det er afgørende beslægtet med portrætter fra Frankrig og Lorraine fra tiden omkring midten af 1500-tallet. Stilen minder for eksempel meget om værker udført af den fransk-hollandske maler Corneille de La Haye (1500/1510-1574), kaldet Corneille de Lyon. De karakteristisk ekspressive brystbilleder på ensfarvede baggrunde har ofte det samme lille format og intime udtryk. Portrættet her viser en rødhåret mand i sort klædedragt og baret. Stilen er udtryksfuld og præget af en høj grad af realisme, der var typisk for den nordeuropæiske renæssance. Her er ingen forskønnende idealisme, manden er vindøjet og lidt grov i trækkene. Det er en meget fin og nærværende personskildring og maleriet har mange levende detaljer, som beskrivelsen af skægstubbene og rynkerne ved øjnene.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

Beskrivelse

Ubekendt kunstner 
Mandsportræt, ca. 1550
Olie på kobber, 25,5 x 30 cm.
Erhvervet 1901

 

Den belgiske kunsthistoriker Georges Hulin har foreslået, at maleriet er fransk. Som lignende småportrætter af denne type har det tidligere været tilskrevet den tyske renæssancemaler Christoph Amberger, men det er afgørende beslægtet med portrætter fra Frankrig og Lorraine fra tiden omkring midten af 1500-tallet. Stilen minder for eksempel meget om værker udført af den fransk-hollandske maler Corneille de La Haye (1500/1510-1574), kaldet Corneille de Lyon. De karakteristisk ekspressive brystbilleder på ensfarvede baggrunde har ofte det samme lille format og intime udtryk. Portrættet her viser en rødhåret mand i sort klædedragt og baret. Stilen er udtryksfuld og præget af en høj grad af realisme, der var typisk for den nordeuropæiske renæssance. Her er ingen forskønnende idealisme, manden er vindøjet og lidt grov i trækkene. Det er en meget fin og nærværende personskildring og maleriet har mange levende detaljer, som beskrivelsen af skægstubbene og rynkerne ved øjnene.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN


@