Wilhelm Marstrand, Italienerinde med blå tamburin, u.å.

Marstrand Wilhelm

Wilhelm Marstrand 
Italienerinde med blå tamburin, u.å.
Olie på lærred, 53 x 38 cm.
Erhvervet 1908

 

En ung italiensk kvinde ser med et lidt usikkert og dog indbydende blik på betragteren. I hånden holder hun en blå tamburin, som henviser til hendes position som musiker, sandsynligt i forbindelse med en af de talrige italienske folkefester. Wilhelm Marstrand var betaget af den livsglæde og sorgløshed, som karakteriserede disse festlige sammenkomster. I sin kunst anvendte han fra tid til anden tamburinen som symbol på den løssluppenhed og sensualitet, som blev udtrykt gennem de italienske kvinders dans. Efter sin hjemkomst til København inkluderede Marstrand således en tamburin i maleriet Kunstnerens Hustru og Børn i Atelieret på Charlottenborg fra 1866, som et symbolsk minde om det livlige og lystige folkeliv, han havde set og oplevet under sine ophold i Italien.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Wilhelm Marstrand (1810-1873)
Marstrand var blandt C. W. Eckersbergs elever og var, som den eneste af disse, meget optaget af det fortællende og illustrerende maleri. Marstrand dyrkede genremaleriet, litterære motiver, portrætmaleriet samt i de senere år historiemaleriet. Han var meget brugt som portrætmaler og malede blandt andet en række portrætter af medlemmerne af familien Hage. Marstrand rejste gennem hele sit liv i de store europæiske lande som Italien, Frankrig, Tyskland og England. Han var i særlig grad optaget af Italien, hvor han opholdt sig i en årrække. Herfra blev han storleverandør af pudsige, rørende, ofte morsomme eller ironiske skildringer fra det italienske folkeliv, der fascinerede ham.

Beskrivelse

Wilhelm Marstrand 
Italienerinde med blå tamburin, u.å.
Olie på lærred, 53 x 38 cm.
Erhvervet 1908

 

En ung italiensk kvinde ser med et lidt usikkert og dog indbydende blik på betragteren. I hånden holder hun en blå tamburin, som henviser til hendes position som musiker, sandsynligt i forbindelse med en af de talrige italienske folkefester. Wilhelm Marstrand var betaget af den livsglæde og sorgløshed, som karakteriserede disse festlige sammenkomster. I sin kunst anvendte han fra tid til anden tamburinen som symbol på den løssluppenhed og sensualitet, som blev udtrykt gennem de italienske kvinders dans. Efter sin hjemkomst til København inkluderede Marstrand således en tamburin i maleriet Kunstnerens Hustru og Børn i Atelieret på Charlottenborg fra 1866, som et symbolsk minde om det livlige og lystige folkeliv, han havde set og oplevet under sine ophold i Italien.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Wilhelm Marstrand (1810-1873)
Marstrand var blandt C. W. Eckersbergs elever og var, som den eneste af disse, meget optaget af det fortællende og illustrerende maleri. Marstrand dyrkede genremaleriet, litterære motiver, portrætmaleriet samt i de senere år historiemaleriet. Han var meget brugt som portrætmaler og malede blandt andet en række portrætter af medlemmerne af familien Hage. Marstrand rejste gennem hele sit liv i de store europæiske lande som Italien, Frankrig, Tyskland og England. Han var i særlig grad optaget af Italien, hvor han opholdt sig i en årrække. Herfra blev han storleverandør af pudsige, rørende, ofte morsomme eller ironiske skildringer fra det italienske folkeliv, der fascinerede ham.


@