Wilhelm Marstrand, Italiener. Studie til Skt. Antonius-festen, ca. 1838

Marstrand Wilhelm

Wilhelm Marstrand 
Italiener. Studie til Skt. Antonius-festen i Rom, ca. 1838
Olie på pap, 28 x 15 cm.
Erhvervet 1908

 

Dette maleri af en kusk er et forstudie til det større maleri Skt. Antonius-festen i Rom fra 1838. I det endelige maleri forsøger den italienske kusk med besvær at få sin ekvipage i gang. Kærrens venstre hjul har sat sig fast bag trappestenen til kirken Sankt Antonio Abbate. Den desperate herre forsøger at få vognen til at køre ved at piske løs på det æsel, der trækker vognen. Æslet er blevet ført til kirken med henblik på velsignelse af en præst i anledning af Skt. Antonius dag. Denne skytshelgen blev af katolikkerne opfattet som dyrenes beskytter, og hvert år d. 17. januar var der tradition for at fornemme folk og bønder ude fra landet tog ind til skt. Antonius-kirken i Rom for at få deres dyr velsignet. Skitsen viser, hvorledes Marstrand har instrueret sin model til at stå i en stilling, der har været forudbestemt til motivet.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Wilhelm Marstrand (1810-1873)
Marstrand var blandt C. W. Eckersbergs elever og var, som den eneste af disse, meget optaget af det fortællende og illustrerende maleri. Marstrand dyrkede genremaleriet, litterære motiver, portrætmaleriet samt i de senere år historiemaleriet. Han var meget brugt som portrætmaler og malede blandt andet en række portrætter af medlemmerne af familien Hage. Marstrand rejste gennem hele sit liv i de store europæiske lande som Italien, Frankrig, Tyskland og England. Han var i særlig grad optaget af Italien, hvor han opholdt sig i en årrække. Herfra blev han storleverandør af pudsige, rørende, ofte morsomme eller ironiske skildringer fra det italienske folkeliv, der fascinerede ham.

Beskrivelse

Wilhelm Marstrand 
Italiener. Studie til Skt. Antonius-festen i Rom, ca. 1838
Olie på pap, 28 x 15 cm.
Erhvervet 1908

 

Dette maleri af en kusk er et forstudie til det større maleri Skt. Antonius-festen i Rom fra 1838. I det endelige maleri forsøger den italienske kusk med besvær at få sin ekvipage i gang. Kærrens venstre hjul har sat sig fast bag trappestenen til kirken Sankt Antonio Abbate. Den desperate herre forsøger at få vognen til at køre ved at piske løs på det æsel, der trækker vognen. Æslet er blevet ført til kirken med henblik på velsignelse af en præst i anledning af Skt. Antonius dag. Denne skytshelgen blev af katolikkerne opfattet som dyrenes beskytter, og hvert år d. 17. januar var der tradition for at fornemme folk og bønder ude fra landet tog ind til skt. Antonius-kirken i Rom for at få deres dyr velsignet. Skitsen viser, hvorledes Marstrand har instrueret sin model til at stå i en stilling, der har været forudbestemt til motivet.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Wilhelm Marstrand (1810-1873)
Marstrand var blandt C. W. Eckersbergs elever og var, som den eneste af disse, meget optaget af det fortællende og illustrerende maleri. Marstrand dyrkede genremaleriet, litterære motiver, portrætmaleriet samt i de senere år historiemaleriet. Han var meget brugt som portrætmaler og malede blandt andet en række portrætter af medlemmerne af familien Hage. Marstrand rejste gennem hele sit liv i de store europæiske lande som Italien, Frankrig, Tyskland og England. Han var i særlig grad optaget af Italien, hvor han opholdt sig i en årrække. Herfra blev han storleverandør af pudsige, rørende, ofte morsomme eller ironiske skildringer fra det italienske folkeliv, der fascinerede ham.


@