Wilhelm Marstrand, Romerinde med et barn. Studie til Skt. Antonius-festen, ca. 1838

Marstrand Wilhelm

Wilhelm Marstrand 
Romerinde med et barn. Studie til Skt. Antonius-festen i Rom, ca. 1838
Olie på pap, 26 x 15 cm.
Erhvervet 1908

 

Dette studie af en mor med sit barn viser hvorledes Marstrand tog udgangspunkt i levende modeller, når han skulle skildre det italienske folkeliv. Skitsen er et forstudie til det større værk Skt. Antoniusfesten i Rom fra 1838, der viser en præsts velsignelse af et æsel til ære for skytshelgen Skt. Antonius. På det færdige maleri ses moren siddende på en æselkærre sammen med to børn foran Skt. Antonius-kirken. Moren er dog hverken optaget af det religiøse ritual eller festlighederne omkring hende. Tværtimod forsøger hun ihærdigt at holde styr på barnet, der sidder forrest i kærren. I forstudiet er dette barn udeladt og æselkærren er skiftet ud med en stol. Marstrand har dog haft morens placering i det endelige maleri i tankerne, da han skildrede hende siddende på stolen.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Wilhelm Marstrand (1810-1873)
Marstrand var blandt C. W. Eckersbergs elever og var, som den eneste af disse, meget optaget af det fortællende og illustrerende maleri. Marstrand dyrkede genremaleriet, litterære motiver, portrætmaleriet samt i de senere år historiemaleriet. Han var meget brugt som portrætmaler og malede blandt andet en række portrætter af medlemmerne af familien Hage. Marstrand rejste gennem hele sit liv i de store europæiske lande som Italien, Frankrig, Tyskland og England. Han var i særlig grad optaget af Italien, hvor han opholdt sig i en årrække. Herfra blev han storleverandør af pudsige, rørende, ofte morsomme eller ironiske skildringer fra det italienske folkeliv, der fascinerede ham.

Beskrivelse

Wilhelm Marstrand 
Romerinde med et barn. Studie til Skt. Antonius-festen i Rom, ca. 1838
Olie på pap, 26 x 15 cm.
Erhvervet 1908

 

Dette studie af en mor med sit barn viser hvorledes Marstrand tog udgangspunkt i levende modeller, når han skulle skildre det italienske folkeliv. Skitsen er et forstudie til det større værk Skt. Antoniusfesten i Rom fra 1838, der viser en præsts velsignelse af et æsel til ære for skytshelgen Skt. Antonius. På det færdige maleri ses moren siddende på en æselkærre sammen med to børn foran Skt. Antonius-kirken. Moren er dog hverken optaget af det religiøse ritual eller festlighederne omkring hende. Tværtimod forsøger hun ihærdigt at holde styr på barnet, der sidder forrest i kærren. I forstudiet er dette barn udeladt og æselkærren er skiftet ud med en stol. Marstrand har dog haft morens placering i det endelige maleri i tankerne, da han skildrede hende siddende på stolen.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Wilhelm Marstrand (1810-1873)
Marstrand var blandt C. W. Eckersbergs elever og var, som den eneste af disse, meget optaget af det fortællende og illustrerende maleri. Marstrand dyrkede genremaleriet, litterære motiver, portrætmaleriet samt i de senere år historiemaleriet. Han var meget brugt som portrætmaler og malede blandt andet en række portrætter af medlemmerne af familien Hage. Marstrand rejste gennem hele sit liv i de store europæiske lande som Italien, Frankrig, Tyskland og England. Han var i særlig grad optaget af Italien, hvor han opholdt sig i en årrække. Herfra blev han storleverandør af pudsige, rørende, ofte morsomme eller ironiske skildringer fra det italienske folkeliv, der fascinerede ham.


@