Wilhelm Marstrand, Don Quixotes første hjemtog, u.å. (efter 1847)

Marstrand Wilhelm

Wilhelm Marstrand 
Don Quixotes første hjemtog, u.å. (efter 1847)
Olie på lærred, 85 x 125 cm.
Erhvervet 1908

 

Don Quixote begiver sig hjem fra første mislykkede felttog gennem et øde og goldt aftenlandskab. Hans tro følgesvend bonden Sancho Panza snakker med sig selv, mens han trækker det æsel som den gennempryglede ridder sidder på. Don Quixote befinder sig i en tænksom position og reflekterer højst sandsynligt over en nylig kamp mod uskyldige rejsende, som han fejlagtigt troede, havde fornærmet sin udkårne, Dulcinea af Tobosa. Med en blanding af ironi og medfølelse yndede Marstrand at skildre Cervantes fortælling om den tragikomiske helt. Det var især den virkelighedsfjerne Don Quixote, som først optog kunstneren.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Wilhelm Marstrand (1810-1873)
Marstrand var blandt C. W. Eckersbergs elever og var, som den eneste af disse, meget optaget af det fortællende og illustrerende maleri. Marstrand dyrkede genremaleriet, litterære motiver, portrætmaleriet samt i de senere år historiemaleriet. Han var meget brugt som portrætmaler og malede blandt andet en række portrætter af medlemmerne af familien Hage. Marstrand rejste gennem hele sit liv i de store europæiske lande som Italien, Frankrig, Tyskland og England. Han var i særlig grad optaget af Italien, hvor han opholdt sig i en årrække. Herfra blev han storleverandør af pudsige, rørende, ofte morsomme eller ironiske skildringer fra det italienske folkeliv, der fascinerede ham.

Beskrivelse

Wilhelm Marstrand 
Don Quixotes første hjemtog, u.å. (efter 1847)
Olie på lærred, 85 x 125 cm.
Erhvervet 1908

 

Don Quixote begiver sig hjem fra første mislykkede felttog gennem et øde og goldt aftenlandskab. Hans tro følgesvend bonden Sancho Panza snakker med sig selv, mens han trækker det æsel som den gennempryglede ridder sidder på. Don Quixote befinder sig i en tænksom position og reflekterer højst sandsynligt over en nylig kamp mod uskyldige rejsende, som han fejlagtigt troede, havde fornærmet sin udkårne, Dulcinea af Tobosa. Med en blanding af ironi og medfølelse yndede Marstrand at skildre Cervantes fortælling om den tragikomiske helt. Det var især den virkelighedsfjerne Don Quixote, som først optog kunstneren.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Wilhelm Marstrand (1810-1873)
Marstrand var blandt C. W. Eckersbergs elever og var, som den eneste af disse, meget optaget af det fortællende og illustrerende maleri. Marstrand dyrkede genremaleriet, litterære motiver, portrætmaleriet samt i de senere år historiemaleriet. Han var meget brugt som portrætmaler og malede blandt andet en række portrætter af medlemmerne af familien Hage. Marstrand rejste gennem hele sit liv i de store europæiske lande som Italien, Frankrig, Tyskland og England. Han var i særlig grad optaget af Italien, hvor han opholdt sig i en årrække. Herfra blev han storleverandør af pudsige, rørende, ofte morsomme eller ironiske skildringer fra det italienske folkeliv, der fascinerede ham.


@