Wilhelm Marstrand, Don Quixote og Sancho Panza ved en skillevej, u.å. (efter 1847)

Marstrand Wilhelm

Wilhelm Marstrand 
Don Quixote og Sancho Panza ved en skillevej, u.å. (efter 1847)
Olie på lærred, 85 x 125 cm.
Erhvervet 1908

 

I et frodigt landskab med udsigt til både ruin og bjerge er en fortvivlet Don Quixote kommet på afveje. Ligesom sine helte fra ridderromanerne har den eventyrlystne ridder og hans tro væbner Sancho Panza gjort holdt ved en korsvej for at overveje, hvilken retning deres rejse skal tage. Med et lettere opgivende blik ser Don Quixote på Sancho Panza. Væbneren forsøger med sin udstrakte hånd at tale den ubeslutsomme og virkelighedsfjerne ridder til fornuft. Med korsvejen som motiv har Wilhelm Marstrand søgt at symbolisere de dilemmaer og kriser, som konstant omgiver Cervantes tragikomiske helt. Sancho Panza fremstår som den snusfornuftige følgesvend, der forgæves forsøger at sætte Don Quixote ind i virkelighedens realiteter.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Wilhelm Marstrand (1810-1873)
Marstrand var blandt C. W. Eckersbergs elever og var, som den eneste af disse, meget optaget af det fortællende og illustrerende maleri. Marstrand dyrkede genremaleriet, litterære motiver, portrætmaleriet samt i de senere år historiemaleriet. Han var meget brugt som portrætmaler og malede blandt andet en række portrætter af medlemmerne af familien Hage. Marstrand rejste gennem hele sit liv i de store europæiske lande som Italien, Frankrig, Tyskland og England. Han var i særlig grad optaget af Italien, hvor han opholdt sig i en årrække. Herfra blev han storleverandør af pudsige, rørende, ofte morsomme eller ironiske skildringer fra det italienske folkeliv, der fascinerede ham.

Beskrivelse

Wilhelm Marstrand 
Don Quixote og Sancho Panza ved en skillevej, u.å. (efter 1847)
Olie på lærred, 85 x 125 cm.
Erhvervet 1908

 

I et frodigt landskab med udsigt til både ruin og bjerge er en fortvivlet Don Quixote kommet på afveje. Ligesom sine helte fra ridderromanerne har den eventyrlystne ridder og hans tro væbner Sancho Panza gjort holdt ved en korsvej for at overveje, hvilken retning deres rejse skal tage. Med et lettere opgivende blik ser Don Quixote på Sancho Panza. Væbneren forsøger med sin udstrakte hånd at tale den ubeslutsomme og virkelighedsfjerne ridder til fornuft. Med korsvejen som motiv har Wilhelm Marstrand søgt at symbolisere de dilemmaer og kriser, som konstant omgiver Cervantes tragikomiske helt. Sancho Panza fremstår som den snusfornuftige følgesvend, der forgæves forsøger at sætte Don Quixote ind i virkelighedens realiteter.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Wilhelm Marstrand (1810-1873)
Marstrand var blandt C. W. Eckersbergs elever og var, som den eneste af disse, meget optaget af det fortællende og illustrerende maleri. Marstrand dyrkede genremaleriet, litterære motiver, portrætmaleriet samt i de senere år historiemaleriet. Han var meget brugt som portrætmaler og malede blandt andet en række portrætter af medlemmerne af familien Hage. Marstrand rejste gennem hele sit liv i de store europæiske lande som Italien, Frankrig, Tyskland og England. Han var i særlig grad optaget af Italien, hvor han opholdt sig i en årrække. Herfra blev han storleverandør af pudsige, rørende, ofte morsomme eller ironiske skildringer fra det italienske folkeliv, der fascinerede ham.


@