William Scharff, Forarbejde til Fantasi over Paolo Uccellos La Battaglia, 1923

Scharff William

William Scharff
Forarbejde til Fantasi over Paolo Uccellos La Battaglia, 1923
Olie på lærred, 122 x 217 cm.
Erhvervet 2010

 

I renæssancemaleren Paolo Uccellos kunst fandt William Scharff en forgænger til sin egen tids modernistiske formsprog. Han var draget af det næsten ’kubistiske’ udtryk, som udgjorde Uccellos geometriske kompositionsformer og så ydermere kunstnerens brug af dynamiske bevægelsesmønstre som en forløber for den italienske futurisme. Danskerens fascination af den italienske maler udmøntede sig i hans fantasi over Uccello’s Slaget ved Battaglia, der gengiver kampen mellem venetianske og sienesiske lejesoldater i 1432. Hvad der især adskiller originalen fra parafrasen er den intense farvebehandling, som kendetegner Scharffs version.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

William Scharff (1886-1959)

Beskrivelse

William Scharff
Forarbejde til Fantasi over Paolo Uccellos La Battaglia, 1923
Olie på lærred, 122 x 217 cm.
Erhvervet 2010

 

I renæssancemaleren Paolo Uccellos kunst fandt William Scharff en forgænger til sin egen tids modernistiske formsprog. Han var draget af det næsten ’kubistiske’ udtryk, som udgjorde Uccellos geometriske kompositionsformer og så ydermere kunstnerens brug af dynamiske bevægelsesmønstre som en forløber for den italienske futurisme. Danskerens fascination af den italienske maler udmøntede sig i hans fantasi over Uccello’s Slaget ved Battaglia, der gengiver kampen mellem venetianske og sienesiske lejesoldater i 1432. Hvad der især adskiller originalen fra parafrasen er den intense farvebehandling, som kendetegner Scharffs version.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

William Scharff (1886-1959)


@