Mellemtrin (4. – 6. klasse)

Stil skarpt på kunsten: Sammen går vi på opdagelse i museets værker. Gennem lege og øvelser stiller vi skarpt på detaljerne og fortællingerne i malerierne. Eleverne får trænet at sætte ord på deres oplevelser og bliver introduceret til billedanalytiske værktøjer.

Portræt og identitet: Hvem er det vi ser på billedet? Ligesom repræsentationen på de sociale medier i dag er vigtig for mange, var det f.eks. i barokken vigtigt for de mennesker, som bestilte et portræt, at fremstå på bedst mulig vis. Ved hjælp af tegneøvelser og dialog skal vi snakke om identitet, iscenesættelse og portrætkunst.

Landskaber: Malerier er vinduer til nye verdener. Hvor er vi rejst hen? Er vi rejst til de varme eller kolde lande? Eller er vi rejst til en eventyrverden hvor alt kan ske? I dette forløb går vi ind i de forskellige landskaber, og taler om de følelser og associationer vi får derinde.

Historien om en samler og hans museum: Eleverne hører historien om, hvordan Johannes Hage indkøbte kunst og stiftede det, der nu er et statsanerkendt kunstmuseum, nemlig Nivaagaards Malerisamling. Vi ser nærmere på nogle af samlingens highlights og hører spændende historier bl.a. om det berømte Rembrandt-røveri.


@