Filmen er produceret af Louisiana Channel

DANH VO PRÆSENTERER
1. juli – 6. december 2020

Når Nivaagaards Malerisamling den 1. juli åbner dørene til DANH VO PRÆSENTERER er det indledningen til et flerårigt samarbejde med den dansk-vietnamesiske kunstner, der voksede op i Nivå og i dag har hele verden som sin scene. Med udstillingsrækken DANH VO PRÆSENTERER vil Vo de kommende år vise yndlingskunstnere fra sin egen kunstsamling i Malerisamlingens omgivelser. Der er nemlig to spændende samlere fra Nivå – museets stifter Johannes Hage og Danh Vo.

Danh Vos første udstilling på Malerisamlingen præsenterer værker fra hans samling af kunstnere som Felix Gonzalez-Torres, Sister Corita Kent og Nancy Spero, der alle har stor betydning for Danh Vos egen kunst. Vi kommer tæt på Vos arbejdsmetode og tankegang, når han sammenstiller de nøje udvalgte værker i en installation, hvor de låner betydning af hinanden og tilsammen danner et værk af Danh Vo selv. Religiøsitet, lidelse og selve det ’at samle’ er temaer i udstillingen, der relaterer sig til museets egen malerisamling, som indeholder flere religiøse mesterværker med motiver fra renæssance, barok og dansk guldalder.

Berlingske ⭐⭐⭐⭐⭐… »Danh Vo Præsenterer« er kort sagt både sluttet og uendelig. Den er uudgrundelig på den fede måde, og man tager tur efter langsom tur rundt i den lille udstilling og glæder sig allerede til den næste præsentation i serien. Planen er nemlig, at Vo og hans kunst vil komme tilbage til Nivå næste år.” Læs anmeldelsen her.

Politiken ❤️❤️❤️❤️❤️: “For Vo har det at skabe en udstilling – selve det, at sammenstille værker og objekter i et rum – altid været en central del af hans kunst. Det er hans værk: at skabe næsten spirituelle, historiske og politiske forbindelser mellem objekter. Udstillingen på Nivaagård er fuld af sådanne forbindelser – tydeligst mellem det katolske billede (ikonet i kirken og repræsentationen af det guddommelige) og begæret efter at overskride kroppen, som det kun lader sig gøre i det erotiske, i det kunstneriske eller det spirituelle. Det menneskelige begær og ikke mindst dets smerte snor sig rundt om udstillingens kunstværker og finder sig et spejl i historien om aids-epidemien. Det er smukt og subtilt fortalt i en udstilling, som næsten er at betragte som et kunstværk i og for sig selv.”  Læs anmeldelsen her (for abonnenter).

Kristeligt Dagblad ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️:“Samtidskunstneren Danh Vo, der er katolsk opdraget og som barn kom til Nivå som flygtning, har indtaget Nivaagaards hjerterum på smukkeste vis med kunst fra sin egen samling”. Læs anmeldelsen her (for abonnenter).

Danh Vo og Nivaagaards Malerisamling
Med udstillingsrækken DANH VO PRÆSENTERER indgår Nivaagaards Malerisamling i et nyt spændende samarbejde med den internationale stjernekunstner Danh Vo. Som barn flygtede Vo med sin familie fra Vietnam – og endte i Nivå, hvor han voksede op. Han besøgte Nivaagaards Malerisamling med skolen. Siden har han indtaget den kunstneriske verdensscene og blandt andet repræsenteret Danmark på Venedig Biennalen og vist en stor separatudstilling på Guggenheim Museum i New York. Han bor i dag i både Mexico og Berlin og har netop åbnet en stor solo-udstilling i Japan på The National Museum of Art i Osaka.

Nu vender Danh Vo tilbage til Nivå for at præsentere nogle af de internationale yndlingskunstnere, som indgår i hans kunstsamling, omgivet af Malerisamlingens klassiske værker. Museets grundlægger, godsejer, fabrikant og politiker Johannes Hage, var en ivrig samler af europæisk kunst og donerede i 1908 sin malerisamling i Nivå til offentligheden. Siden da er samlingen vokset og består i dag af mere end 230 værker fordelt over 500 års kunsthistorie med markante kunstværker fra italiensk renæssance, nederlandsk barok og dansk guldalder.

Kunstneren Danh Vo
Danh Vos kunstværker refererer ofte til hans egen historie som vietnamesisk bådflygtning, som han væver sammen med den kollektive verdenshistorie. Vo og hans familie flygtede i 1979 på en hjemmebygget båd og blev samlet op af et dansk Mærsk-skib. Efter ophold i en flygtningelejr i Singapore fik de i 1980 asyl i Danmark. Familien boede herefter flere år i Nivå, hvor Danh Vo gik i den lokale folkeskole, indtil han blev smidt ud af 8. klasse. Han blev siden uddannet fra Det kgl. Danske Kunstakademi (1998-2002) og Städelschule i Frankfurt (2002-2005).

Vos kunst kredser ofte om, hvordan et menneskes løbebane og identitet skabes af store kulturelle og politiske forhold udenfor individets påvirkningskraft. Hans værker har tit en arkæologisk og kulturhistorisk karakter, i form af fundne genstande og spor fra fortiden, der er knyttet til store historiske eller små personlige begivenheder.

Samarbejdet mellem Vo og Nivaagaards Malerisamling ligger i umiddelbar forlængelse af hans kunstneriske praksis, hvor hans egen biografi spiller en central rolle. Derudover afspejler Danh Vos første udstilling på Malerisamlingen et andet centralt element i hans kunstneriske praksis; nemlig hans intime relation til andre kunstneres værker, som han ofte inddrager og konceptuelt arbejder videre med. Udstillingen samler en håndfuld kontroversielle, poetiske, formelt nybrydende og kritiske værker fra hans samling af kunstnere som Felix Gonzalez-Torres, Sister Corita Kent og Nancy Spero, som alle har stor betydning for Danh Vos egen kunst. I udstillingen indgår også lån af enkelte værker af kunstnere, som Danh Vo har et nært forhold til.

Udstillingsrækken DANH VO PRÆSENTERER er i 2020-2022 støttet af Det Obelske Familiefond.

Åbningstaler ved museumsdirektør Andrea Rygg Karberg og Danh Vo:

Processen
Billedserien nedenfor illustrerer processen bag Danh Vos arbejde med en skulptur til den aktuelle udstilling på Nivaagaards Malerisamling: En 1600-tals torso af den lidende Kristus ligger afskåret i en trækasse, der tydeligvis har fragtet modermælkserstatning fra Nestlé. Værket rummer en stærk kontrast mellem det religiøse og det kommercielle, mellem liv og død. 

Fotograf: Nick Ash

 

”Untitled” (Fortune Cookie Corner)
I perioden 25. maj – 5. juli kunne man på Nivaagaards Malerisamling samtidig opleve Danh Vos bidrag til den verdensomspændende udstilling af Felix Gonzalez-Torres værk ”Untitled” (Fortune Cookie Corner) fra 1990. Læs mere her.






@