• Hans Scherfig. Myter og drømme
  • Hans Scherfig. Myter og drømme
  • Hans Scherfig. Myter og drømme
  • Hans Scherfig. Myter og drømme
  • Hans Scherfig. Myter og drømme
  • Hans Scherfig. Myter og drømme
  • Hans Scherfig. Myter og drømme
  • Hans Scherfig. Myter og drømme

Hans Scherfig. Myter og drømme

9. februar – 6. september 2020

Med forårets store særudstilling inviterer vi publikum i alle aldre til et første møde eller et kært gensyn med Scherfigs vidunderlige univers. Udstillingen er en hyldest til maleren og forfatteren – og til naturen og den biodiversitet, der i dag er truet. Der er samlet flest mulige af hans motiver inspireret af antik mytologi og det gamle testamente til udstillingen, der har fokus på Scherfigs brug af myter og drømme.

Maleren og forfatteren Hans Scherfig (1905 – 1979) så aldrig selv hverken jungle eller savanne. Livet igennem drømte han om elefanter, giraffer, næsehorn og aber i deres naturlige omgivelser. Globetrotterlængslen skinner igennem i hans kendteste romaner som Det forsømte forår og Den forsvundne fuldmægtig – og får frit løb i hans farveglødende urskovsbilleder. Scherfigs billeder er viet til venlige og fredelige planteædende dyr – i en verden uden rovdyr og dræberinstinkt.

Scherfigs fantasi fandt sin næring i Botanisk Have og Zoologisk Have i København. Afrika, Asien og Sydamerika var meget langt væk, da han gik i skole. I dag frygter vi, at naturens største skabninger også snart er langt væk i tid. Scherfigs dyr er i dag stærkt truede dyr, som vi skal nyde med kærlig respekt, så længe vi kan.

Læs pressemeddelelsen »

FORBERED DIT BESØG:

Download skrive- og tegneopgaver til børnene: HANS SCHERFIG. VILD MED DYR

Se udvalgte filmpræsentationer.

Presse

❤️❤️❤️❤️❤️ Politiken: ” (…) Trods sit notorisk dårlige syn havde Hans Scherfig et særligt blik for den harmoni, der kan opstå mellem junglens vilde dyr. Nivaagaards Malerisamling viser os, hvordan vi ikke glemmer dyrenes aktuelle kamp for at overleve”

⭐️⭐️⭐️⭐️ Berlingske: ” (…) Udstillingen giver mulighed for at se på Scherfigs billeder med nye øjne, og her kan man opdage, at han er ikke bundet til sin tid. Hans stærke farver og forenklede kompositioner har bevaret en friskhed og vitalitet. Der er store panoramiske billeder på udstillingen, som det virkelig er en fornøjelse at se på.”
Læs anmeldelsen her.

⭐️⭐️⭐️⭐️Kristeligt Dagblad: ” (…) Flere generationer af danskere er vokset op med Hans Scherfigs billedsyn af elefanter, tapirer, giraffer og næsehorn. Som Orfeus fra den græske mytologi spillede han på sin kunstneriske lyre for dyrene, så de fandt en form for fred for blik og tanke. Han lyttede til dyrene, og de så tilbage på ham med deres opmærksomme små øjne.”
Læs anmeldelsen her.

⭐️⭐️⭐️⭐️ Jyllands Posten“(…) Den giver os håb og trøst i en tid, hvor alt synes truende og uoverskueligt. Hans Scherfigs (1905-1979) billedverden af junglesyner tilbyder os et paradis, hvor dyr færdes frit og fredeligt mellem hinanden.”
Læs anmeldelsen her.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Kulturkupeen: ” (…) Udstillingen på Nivaagaard har samme kvalitet som Scherfigs bøger. Der er ingen forståelsesbarrierer. Ung som gammel kan indfanges af hans univers, for hvor forfatteren Scherfig kunne være barsk, er de truede dyrearters maler mild og munter. Udstillingen kan derfor varmt anbefales til alle generationer – og følges i øvrigt op af en foredragsrække i samarbejde med WWF.”
Læs anmeldelsen her.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ POV: “(…) Hans farvekompositioner luner og efterlader dybe indtryk, og man undrer sig over, at nogen overhovedet kunne overveje at gøre naturen ondt.”
Læs anmeldelsen her

TV2 Lorry var med, da 65 Scherfig-værker blev båret ind på museet inden ophængningen af udstillingen kunne gå i gang. Heriblandt det 8×2 m store billede ‘Jungle med skibe’. Se med i indslaget her (starter 1.03)

P4 Weekend: søndag 23. februar fortalte museumsdirektør og udstillingens kurator Andrea Rygg Karberg lytterne om Hans Scherfig og hans kunst – lyt med her (tidsintervallet 01:32.10 – 01:42:16)

Frederiksborg Amts Avis
22. februar: Træd ind i Scherfigs jordiske paradis – før det er for sent
9. februar: En farverig hyldest til den natur, der er truet
1. februar: Blæst om det bredeste maleri i museets historie


@