,

Danh Vo præsenterer
Sister Corita Kent

Sommer 2022

Kunstneren Danh Vo genbesøger Nivaagaards Malerisamling i sommeren 2022 – denne gang for at skabe en udstilling med den progressive og ikoniske popkunstner Sister Corita Kent.

Udstillingen følger op på de foregående års samarbejde med Danh Vo, der præsenterer betydningsfulde yndlingskunstnere fra egen samling på museet. Vo har en betydelig samling af Sister Corita Kents værker, som har inspireret ham gennem hele hans kunstneriske virke. Han installerer udstillingen med værker fra sin egen samling samt indlån fra private samlere.

Sister Corita Kent (1918-86) var en katolsk nonne, en indflydelsesrig popkunstner og karismatisk underviser med en progressiv tilgang til undervisning og skabelse. I perioden 1847-68 tilhørte hun en katolsk orden i Los Angeles, hvor hun også underviste og opnåede stor berømmelse for sine evner til at engagere de studerende. De sidste 18 år af sit liv helligede hun sig produktion af egne værker og de internationale udstillinger, der fulgte med.

I sine værker kombinerede hun ofte det visuelle udtryk med litterære citater, poesi eller budskaber om fred og social retfærdighed og forenede her sit spirituelle forhold til Gud med et samfundsengagement og en tro på kunstens kraft. Hun levede i en periode præget af markant politisk uro i USA og var som person og kunstner optaget af fattigdom, racisme og krig: Hun var aktivistisk og stod bag marcher og produktion af politiske skilte, men hendes tilgang tog altid udgangspunkt i en håbefuld og glædesfyldt tro på forandring. Ligesom humor og underfundighed kunne flette sig ind og give dybsindige budskaber ekstra skarphed.

Corita Kent troede på, at alle besidder en stor indre kreativitet, der kan fremelskes ved at observere verden med øjnene og hjertet. Kent var samtidig med popkunstneren Andy Warhol – og inspireret af hans æstetisering af hverdagen og de ordinære ting: Papkasser, avisoverskrifter, supermarkeder og en revne i fortovet kunne observeres og bruges i en kreativ proces. Seriøs observation og seriøs leg var hendes metode, og serigrafiske tryk hendes foretrukne medie, der på grund af dets reproducerbarhed passede med hendes demokratiske sindelag.

Danh Vo præsenterer – et tilbagevendende samarbejde
Nivaagaards Malerisamling indledte i 2020 et flerårigt samarbejde med den dansk-vietnamesiske kunstner Danh Vo, der voksede op i Nivå og i dag har hele verden som sin scene. Ligesom Malerisamlingens stifter var det, er Danh Vo en stor samler. Forrige sommer præsenterede Danh Vo sin første udstilling på Nivaagaards Malerisamling, mens han sidste sommer rykkede ud af museet og indtog Nivå by og landskabet omkring i et tværfagligt samarbejde med en kok og en forsker.

Udstillingen er støttet af Det Obelske Familiefond.

Sofonisba
– Historiens glemte mirakel

3. september 2022 – 15. januar 2023

Hun var kendt som sin tids største kvindelige kunstmaler, et mirakel. Siden blev hun skrevet ud af kunsthistorien og glemt. Fortællingen om Sofonisba Anguissolas 90 år lange, virksomme liv under renæssancen og ind i barokken er helt usædvanlig. Nu skrives hun atter frem i historien med efterårets ambitiøse særudstilling på Nivaagaards Malerisamling, hvor publikum kan glæde sig til at opleve en stor del af Sofonisbas kendte, overleverede livsværk. Museet, der ejer et af Sofonisbas vigtigste hovedværker, bringer omkring 20 af hendes malerier sammen i den første udstilling i Nordeuropa om den mest anerkendte kvindelige kunstner i italiensk renæssance.

Sofonisbas historie og mesterlige kunst er stadig til stor inspiration. Trods mere end 400 års afstand træder den eventyrlige kvindeskikkelse levende frem for os i sine selvportrætter, skriftlige kilder og gennem hendes gengivelser af mennesker, der betød noget for hende. Hun skildrede som ingen andre tidens kostbare tekstiler og smykker, oprigtige barneansigter, menneskeblikke og drømmende landskaber i baggrunden af sine tindrende smukke malerier. Sofonisba var en kvindelig mønsterbryder og en sjælden rollemodel for sin tid. Siden gik hun i glemmebogen i takt med, at kvinder i høj grad blev udskrevet af kunsthistorien særligt i 1800-tallet.

Udstillingen af de historiske og skrøbelige kunstværker er blevet mulig takket være museets nyligt overståede klimarenovering af alle udstillingssale doneret af fire store fonde. Malerisamlingen har siden 2018 arbejdet på udstillingen, hvor der indlånes værker fra museer i Italien, Spanien, Frankrig, England, Polen, Tyskland og enkelte private samlinger.

Kunstmaler og hofdame
Den unge, talentfulde adelsfrøken fra Cremona i Norditalien, Sofonisba Anguissola (c. 1535-1625), blev på sin fars initiativ, og helt usædvanligt for en ung kvinde, uddannet maler. Hendes speciale var portrætmaleriet, og hun opnåede tidligt et ry som et kvindeligt mirakel blandt pave, fyrster og tidens store kunstnere som Michelangelo. Mens hendes kvindelige kolleger angiveligt kopierede, skabte Sofonisba værker over egne kompositioner, og hendes indlevede og livfulde portrætter skilte sig ud. Det blev set som et mirakel, at hun som kvindelig maler kunne dette – og hendes mange selvportrætter blev prestigefyldte samlerobjekter.

Den spanske konge kaldte Sofonisba til Madrid som hofdame for sin unge, kunstinteresserede Dronning. Her portrætterede Sofonisba kongefamilien, var tegnelærer for Dronningen og fik stor betydning for de små prinser og prinsesser. Som hofdame kunne Sofonisba ikke selv gifte sig, men hendes høje agtelse hos Kong Filip gjorde, at han nogle år efter Dronningens død sørgede for et passende parti, medgift og fast løn til Sofonisba, der blev gift med en adelsmand på Sicilien. Ægtemanden blev siden dræbt på en rejse af pirater, og da Sofonisba ikke kunne leve alene som kvinde, påbegyndte hun rejsen til sin yngre bror i barndomshjemmet – men her forelskede hun sig undervejs i skibets kaptajn, som hun nu giftede sig med – uden familiens eller kongens tilladelse. Parret bosatte sig på Sicilien, hvor Sofonisba levede og malede frem til sin død.

Sofonisba signerede ikke alle sine værker, og der er stadig værker at finde og udforske. Udstillingen på Nivaagaards Malerisamling vil forhåbentlig skabe fornyet internationalt fokus på historiens glemte mirakel.

Udstillingen er støttet af Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.


@