Eckersberg C. W.

C. W. Eckersberg
Vesta-templet i Rom, 1814-1816
Olie på lærred, 27 x 33 cm.
Inventarnummer: 0204NMK
Erhvervet for midler af testamentarisk arv fra Per Vilhelm & Mygge Kolbing-Nielsen med tilskud fra Augustinusfonden og Ny Carlsbergfondet, 2006

 

I årene 1813-1816 var Eckersberg i Rom. Her malede han en række arkitekturprospekter, hvor han, som han selv sagde, lagde særlig vægt på nøjagtighed, farver, former og linjer. Her har Eckersberg malet et lille antikt rundtempel ved Tiberfloden. Selve templet findes stadig og hører til de bedst bevarede i Rom, men området omkring bygningen er i dag udlagt som et større pladsanlæg. Eckersberg har været fascineret af monumentets enkle, geometriske udformning og muligheden for at studere det ifølge perspektivets lære. At han valgte et antikt rundtempel som motiv, var helt i tråd med tidens antikbegejstring. Der er ingen figurer afbilledet og helheden fremstår som en blanding af statisk og let flimrende i det stærke, klare sollys.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Christoffer Wilhelm Eckersberg (1783-1853)
Eckersberg var elev af Nicolai Abildgaard og har i kunsthistorien fået tilnavnet Den danske malerkunsts fader, fordi han var den første professor, der dannede skole og fik en række af de mest kendte guldaldermalere som elever. Han brød med 1700-tallets idealiserende kunst og indførte en ny form for realisme baseret på naturstudier og kompositionsprincipper. I 1810 vandt han Akademiets store guldmedalje, og tilbragte herefter et år som elev hos den store nyklassicistiske maler Jacques-Louis David i Paris. Som den første indførte Eckersberg på Kunstakademiet det direkte naturstudium, og fik herved afgørende betydning for guldalderkunstens udvikling i Danmark. Han fik stor indflydelse på en række unge kunstnere som Martinus Rørbye, Christen Købke, Constantin Hansen, Jørgen Roed og Wilhelm Marstrand.

Beskrivelse

C. W. Eckersberg
Vesta-templet i Rom, 1814-1816
Olie på lærred, 27 x 33 cm.
Inventarnummer: 0204NMK
Erhvervet for midler af testamentarisk arv fra Per Vilhelm & Mygge Kolbing-Nielsen med tilskud fra Augustinusfonden og Ny Carlsbergfondet, 2006

 

I årene 1813-1816 var Eckersberg i Rom. Her malede han en række arkitekturprospekter, hvor han, som han selv sagde, lagde særlig vægt på nøjagtighed, farver, former og linjer. Her har Eckersberg malet et lille antikt rundtempel ved Tiberfloden. Selve templet findes stadig og hører til de bedst bevarede i Rom, men området omkring bygningen er i dag udlagt som et større pladsanlæg. Eckersberg har været fascineret af monumentets enkle, geometriske udformning og muligheden for at studere det ifølge perspektivets lære. At han valgte et antikt rundtempel som motiv, var helt i tråd med tidens antikbegejstring. Der er ingen figurer afbilledet og helheden fremstår som en blanding af statisk og let flimrende i det stærke, klare sollys.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Christoffer Wilhelm Eckersberg (1783-1853)
Eckersberg var elev af Nicolai Abildgaard og har i kunsthistorien fået tilnavnet Den danske malerkunsts fader, fordi han var den første professor, der dannede skole og fik en række af de mest kendte guldaldermalere som elever. Han brød med 1700-tallets idealiserende kunst og indførte en ny form for realisme baseret på naturstudier og kompositionsprincipper. I 1810 vandt han Akademiets store guldmedalje, og tilbragte herefter et år som elev hos den store nyklassicistiske maler Jacques-Louis David i Paris. Som den første indførte Eckersberg på Kunstakademiet det direkte naturstudium, og fik herved afgørende betydning for guldalderkunstens udvikling i Danmark. Han fik stor indflydelse på en række unge kunstnere som Martinus Rørbye, Christen Købke, Constantin Hansen, Jørgen Roed og Wilhelm Marstrand.


@