,

Anguissola Sofonisba

Sofonisba Anguissola
Portrætgruppe med kunstnerens fader Amilcare Anguissola og hendes søskende Minerva og Astrubale, ca. 1559
Olie på lærred, 157 x 122 cm.
Inventarnummer: 0001NMK
Overdraget, 1908

 

Den italienske adelskvinde Sofonisba Anguissola var den mest berømte og anerkendte kvindelige kunstner i renæssancen. Hun mestrede særligt portrætgenren og skildrer her sin far Amilcare, broren Astrubale og søsteren Minerva i fornemme klædedragter og med draperi i baggrunden, i et sjældent nært og personligt familieportræt. Faren fremviser stolt sønnen, men søsteren er også med. Sofonisba har forladt værket ufærdigt i nederste venstre hjørne, idet hun måtte rejse fra barndomshjemmet i Cremona med kort varsel, da Kong Filip II af Spanien tilbød hende en stilling som hofdame for sin nye dronning. Hun arbejdede i tyve år ved det spanske hof, hvor hun også fungerede som tegnelærer og selv udførte portrætter af stort set hele kongefamilien. Familieportrættet tilhørende Nivaagaards Malerisamling betragtes som et hovedværk.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Sofonisba Anguissola (1532-1629/1630)
Sofonisba var den første berømte og anerkendte kvindelige kunstner i renæssancen. Der fandtes i renæssancen kun få kvindelige malere, da kvindens stilling i samfundet generelt umuliggjorde, at kvinder arbejdede som udøvende kunstnere. Sofonisba fik imidlertid opbakning af sin far til at fortsætte kunstnergerningen. Hun mestrede særligt portrætgenren, som hun praktiserede under indflydelse fra blandt andet den mellemitalienske skole. Som ung havde hun en brevkorrespondance med Michelangelo, der anerkendte den unge kvindes talent og påtog sig rollen som en slags langdistancelærer. Sofonisba var i færd med familieportrættet af sin far og søskende, da Kong Filip II af Spanien tilbød hende en stilling som hofdame for dronningen på grund af hendes talent og adelige byrd. Sofonisba måtte rejse med ganske kort varsel, og maleriet blev derfor aldrig malet færdigt, men betragtes ikke desto mindre som kunstnerens hovedværk. Sofonisba kom til at arbejde tyve år ved det spanske hof, hvor hun udover hofdame også fungerede som tegnelærer og selv udførte portrætter af stort set hele kongefamilien.

Portrætgruppe med kunstnerens fader Amilcare Anguissola og hendes søskende Minerva og Astrubale blev erhvervet af Malerisamlingens stifter Johannes Hage fra guldaldermaleren Wilhelm Marstrands dødsboauktion i 1873. Værket gennemgik i 2019 en restaurering på Museo del Prado i Madrid, inden det i perioden 22. oktober – 2. februar 2020 indgik som hovedværk i Prados særudstilling ‘A Tale of Two Women Painters: Sofonisba Anguissola and Lavinia Fontana’.

Beskrivelse

Sofonisba Anguissola
Portrætgruppe med kunstnerens fader Amilcare Anguissola og hendes søskende Minerva og Astrubale, ca. 1559
Olie på lærred, 157 x 122 cm.
Inventarnummer: 0001NMK
Overdraget, 1908

 

Den italienske adelskvinde Sofonisba Anguissola var den mest berømte og anerkendte kvindelige kunstner i renæssancen. Hun mestrede særligt portrætgenren og skildrer her sin far Amilcare, broren Astrubale og søsteren Minerva i fornemme klædedragter og med draperi i baggrunden, i et sjældent nært og personligt familieportræt. Faren fremviser stolt sønnen, men søsteren er også med. Sofonisba har forladt værket ufærdigt i nederste venstre hjørne, idet hun måtte rejse fra barndomshjemmet i Cremona med kort varsel, da Kong Filip II af Spanien tilbød hende en stilling som hofdame for sin nye dronning. Hun arbejdede i tyve år ved det spanske hof, hvor hun også fungerede som tegnelærer og selv udførte portrætter af stort set hele kongefamilien. Familieportrættet tilhørende Nivaagaards Malerisamling betragtes som et hovedværk.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Sofonisba Anguissola (1532-1629/1630)
Sofonisba var den første berømte og anerkendte kvindelige kunstner i renæssancen. Der fandtes i renæssancen kun få kvindelige malere, da kvindens stilling i samfundet generelt umuliggjorde, at kvinder arbejdede som udøvende kunstnere. Sofonisba fik imidlertid opbakning af sin far til at fortsætte kunstnergerningen. Hun mestrede særligt portrætgenren, som hun praktiserede under indflydelse fra blandt andet den mellemitalienske skole. Som ung havde hun en brevkorrespondance med Michelangelo, der anerkendte den unge kvindes talent og påtog sig rollen som en slags langdistancelærer. Sofonisba var i færd med familieportrættet af sin far og søskende, da Kong Filip II af Spanien tilbød hende en stilling som hofdame for dronningen på grund af hendes talent og adelige byrd. Sofonisba måtte rejse med ganske kort varsel, og maleriet blev derfor aldrig malet færdigt, men betragtes ikke desto mindre som kunstnerens hovedværk. Sofonisba kom til at arbejde tyve år ved det spanske hof, hvor hun udover hofdame også fungerede som tegnelærer og selv udførte portrætter af stort set hele kongefamilien.

Portrætgruppe med kunstnerens fader Amilcare Anguissola og hendes søskende Minerva og Astrubale blev erhvervet af Malerisamlingens stifter Johannes Hage fra guldaldermaleren Wilhelm Marstrands dødsboauktion i 1873. Værket gennemgik i 2019 en restaurering på Museo del Prado i Madrid, inden det i perioden 22. oktober – 2. februar 2020 indgik som hovedværk i Prados særudstilling ‘A Tale of Two Women Painters: Sofonisba Anguissola and Lavinia Fontana’.


@