Anguissola Sofonisba

Sofonisba Anguissola
Portrætgruppe med kunstnerens fader Amilcare Anguissola og hendes søskende Minerva og Astrubale, ca. 1559
Olie på lærred, 157 x 122 cm.
Inventarnummer: 0001NMK
Overdraget, 1908

 

Følsomhed, varme og gensidig omsorg præger dette familieportræt, der forestiller kunstnerens far, Amilcare, broderen, Astrubale og søsteren Minerva. Den familiemæssige relation vægtes højere end det repræsentative og formelle, og den hvide puddel har et godmodigt og næsten humoristisk udtryk. Der fandtes kun få kvindelige malere i renæssancen, fordi kvindens stilling i samfundet generelt umuliggjorde, at kvinder arbejdede som udøvende kunstnere. Sofonisba fik imidlertid opbakning af faderen til at fortsætte sin kunstnergerning. Maleriet blev aldrig malet færdigt, fordi Kong Filip II af Spanien tilbød Sofonisba en stilling som maler ved sit hof, og hun måtte rejse med ganske kort varsel. Maleriet betragtes som et af kunstnerens hovedværker.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Sofonisba Anguissola (1532-1625)
Sofonisba var den første berømte og anerkendte kvindelige kunstner i renæssancen. Der fandtes i renæssancen kun få kvindelige malere, da kvindens stilling i samfundet generelt umuliggjorde, at kvinder arbejdede som udøvende kunstnere. Sofonisba fik imidlertid opbakning af sin far til at fortsætte kunstnergerningen. Hun mestrede særligt portrætgenren, som hun praktiserede under indflydelse fra blandt andet den mellemitalienske skole. Som ung havde hun en brevkorrespondance med Michelangelo, der anerkendte den unge kvindes talent og påtog sig rollen som en slags langdistancelærer. Sofonisba var i færd med familieportrættet af sin far og søskende, da Kong Filip II af Spanien tilbød hende en stilling som hofdame for dronningen på grund af hendes talent og adelige byrd. Sofonisba måtte rejse med ganske kort varsel, og maleriet blev derfor aldrig malet færdigt, men betragtes ikke desto mindre som kunstnerens hovedværk. Sofonisba kom til at arbejde tyve år ved det spanske hof, hvor hun udover hofdame også fungerede som tegnelærer og selv udførte portrætter af stort set hele kongefamilien.

Portrætgruppe med kunstnerens fader Amilcare Anguissola og hendes søskende Minerva og Astrubale blev erhvervet af Malerisamlingens stifter Johannes Hage fra guldaldermaleren Wilhelm Marstrands dødsboauktion i 1873. Værket gennemgik i 2019 en restaurering på Museo del Prado i Madrid, inden det i perioden 22. oktober – 2. februar 2020 indgik som hovedværk i Prados særudstilling ‘A Tale of Two Women Painters: Sofonisba Anguissola and Lavinia Fontana’.

Beskrivelse

Sofonisba Anguissola
Portrætgruppe med kunstnerens fader Amilcare Anguissola og hendes søskende Minerva og Astrubale, ca. 1559
Olie på lærred, 157 x 122 cm.
Inventarnummer: 0001NMK
Overdraget, 1908

 

Følsomhed, varme og gensidig omsorg præger dette familieportræt, der forestiller kunstnerens far, Amilcare, broderen, Astrubale og søsteren Minerva. Den familiemæssige relation vægtes højere end det repræsentative og formelle, og den hvide puddel har et godmodigt og næsten humoristisk udtryk. Der fandtes kun få kvindelige malere i renæssancen, fordi kvindens stilling i samfundet generelt umuliggjorde, at kvinder arbejdede som udøvende kunstnere. Sofonisba fik imidlertid opbakning af faderen til at fortsætte sin kunstnergerning. Maleriet blev aldrig malet færdigt, fordi Kong Filip II af Spanien tilbød Sofonisba en stilling som maler ved sit hof, og hun måtte rejse med ganske kort varsel. Maleriet betragtes som et af kunstnerens hovedværker.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

 

Sofonisba Anguissola (1532-1625)
Sofonisba var den første berømte og anerkendte kvindelige kunstner i renæssancen. Der fandtes i renæssancen kun få kvindelige malere, da kvindens stilling i samfundet generelt umuliggjorde, at kvinder arbejdede som udøvende kunstnere. Sofonisba fik imidlertid opbakning af sin far til at fortsætte kunstnergerningen. Hun mestrede særligt portrætgenren, som hun praktiserede under indflydelse fra blandt andet den mellemitalienske skole. Som ung havde hun en brevkorrespondance med Michelangelo, der anerkendte den unge kvindes talent og påtog sig rollen som en slags langdistancelærer. Sofonisba var i færd med familieportrættet af sin far og søskende, da Kong Filip II af Spanien tilbød hende en stilling som hofdame for dronningen på grund af hendes talent og adelige byrd. Sofonisba måtte rejse med ganske kort varsel, og maleriet blev derfor aldrig malet færdigt, men betragtes ikke desto mindre som kunstnerens hovedværk. Sofonisba kom til at arbejde tyve år ved det spanske hof, hvor hun udover hofdame også fungerede som tegnelærer og selv udførte portrætter af stort set hele kongefamilien.

Portrætgruppe med kunstnerens fader Amilcare Anguissola og hendes søskende Minerva og Astrubale blev erhvervet af Malerisamlingens stifter Johannes Hage fra guldaldermaleren Wilhelm Marstrands dødsboauktion i 1873. Værket gennemgik i 2019 en restaurering på Museo del Prado i Madrid, inden det i perioden 22. oktober – 2. februar 2020 indgik som hovedværk i Prados særudstilling ‘A Tale of Two Women Painters: Sofonisba Anguissola and Lavinia Fontana’.


@