Ubekendt kunstner . Maler fra Antwerpen, fra kredsen omkring Anthonie Victorijns og Cornelis Mahu.

Ubekendt kunstner. Maler fra Antwerpen, fra kredsen omkring Anthonie Victorijns og Cornelis Mahu.
Interiørscene med violinspillere og drikkende gæster, ca. 1640
Olie på træ, 39 x 57 cm.
Inventarnummer: 0043NMK
Erhvervelse: Købt i 1906 af en kunstforhandler i Amsterdam

I en dunkel bondestue falder et stærkt lys på en gruppe feststemte bønder. I centrum ses en bonde, der i sin veltilpashed sidder henslængt på stolen, mens konen til højre for ham holder om sit ølglas med et fast greb.
Bag dem forsøger en spillemand ihærdigt at stemme sin violin til stor morskab for manden ved siden af. En dreng sidder på det snavsede gulv og er helt upåvirket af det spektakel, der udfolder sig omkring ham. I stedet er hans opmærksomhed rettet mod gårdhunden, som han kærligt aer. Selvom kunstneren bag dette motiv er ukendt, er påvirkningen fra Adriaen van Ostades tidlige genremalerier tydelig i formsprog og indhold. Både den stærke belysning og den humoristiske skildring af enfoldige bønder i festligt lag går igen i van Ostades folkelivsskildringer fra første halvdel af 1600-tallet.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN

Beskrivelse

Ubekendt kunstner. Maler fra Antwerpen, fra kredsen omkring Anthonie Victorijns og Cornelis Mahu.
Interiørscene med violinspillere og drikkende gæster, ca. 1640
Olie på træ, 39 x 57 cm.
Inventarnummer: 0043NMK
Erhvervelse: Købt i 1906 af en kunstforhandler i Amsterdam

I en dunkel bondestue falder et stærkt lys på en gruppe feststemte bønder. I centrum ses en bonde, der i sin veltilpashed sidder henslængt på stolen, mens konen til højre for ham holder om sit ølglas med et fast greb.
Bag dem forsøger en spillemand ihærdigt at stemme sin violin til stor morskab for manden ved siden af. En dreng sidder på det snavsede gulv og er helt upåvirket af det spektakel, der udfolder sig omkring ham. I stedet er hans opmærksomhed rettet mod gårdhunden, som han kærligt aer. Selvom kunstneren bag dette motiv er ukendt, er påvirkningen fra Adriaen van Ostades tidlige genremalerier tydelig i formsprog og indhold. Både den stærke belysning og den humoristiske skildring af enfoldige bønder i festligt lag går igen i van Ostades folkelivsskildringer fra første halvdel af 1600-tallet.

Download foto »
PUBLIC DOMAIN


@