Indskoling (Børnehave – 3. klasse)

Detaljen fortæller: Ved hjælp af dialog, lege og praktiske øvelser vil vi have fokus på de mange detaljer og informationer, som gemmer sig i malerierne. Her er elevernes fantasi og ideer det vigtigste værktøj og de får mulighed for at tale, tegne og skrive om hvad de ser. I forløbet vil der også blive lagt vægt på, at introducere eleverne for, hvad det vil sige at gå på museum.

Bibelske fortællinger: Hvem er kvinden med barnet på skødet? Hvordan kan man kende Jomfru Maria? Ved hjælp af dialog, lege og praktiske øvelser, vil vi se på farver og symboler i de religiøse motiver fra renæssancen. Dette undervisningsforløb giver eleverne et indblik i de bibelske historier, der fortælles i malerierne.

Portrætter: Hvordan laver vi portrætter i dag? Hvordan ville du med et billede fortælle andre om hvem du er? Med udgangspunkt i os selv og malerierne på museet vil dette forløb lægge vægt på identitet og repræsentation. Ved at tegne, skrive og fortælle, møder vi de forskellige personer i portrætterne og snakker om hvad, man kan sige med et billede.

Landskaber: Malerier er vinduer til nye verdener. Hvor er vi rejst hen? Er vi rejst til de varme eller kolde lande? Eller er vi rejst til en eventyrverden hvor alt kan ske?  Ved hjælp af dialog, lege og praktiske øvelser går vi ind i de forskellige landskaber, og taler om de følelser og associationer vi får derinde.


@