,

3. september 2022 – 15. januar 2023

Sofonisba
— Historiens glemte mirakel

Hun var kendt som sin tids største kvindelige kunstmaler, et mirakel. Siden blev hun skrevet ud af kunsthistorien og glemt. Fortællingen om Sofonisba Anguissolas lange, virksomme liv under italiensk renæssance og ind i barokken er helt usædvanlig. Nu skrives hun atter frem i historien med efterårets ambitiøse særudstilling på Nivaagaards Malerisamling, hvor publikum kan glæde sig til at opleve en stor del af Sofonisbas kendte, overleverede livsværk. Museet, der ejer et af Sofonisbas vigtigste hovedværker, bringer omkring 20 af hendes malerier sammen i den første udstilling i Nordeuropa om 1500-tallets mest anerkendte kvindelige kunstmaler.

Sofonisbas historie og mesterlige kunst er stadig til stor inspiration. Trods mere end 400 års afstand træder den eventyrlige kvindeskikkelse levende frem for os i sine selvportrætter, skriftlige kilder og gennem hendes gengivelser af mennesker, der betød noget for hende. Hun skildrede som ingen andre tidens kostbare tekstiler og smykker, oprigtige barneansigter, menneskeblikke og drømmende landskaber i baggrunden af sine tindrende smukke malerier.

Sofonisba Anguissola var en kvindelig mønsterbryder og en sjælden rollemodel for sin tid. Siden gik hun i glemmebogen i takt med, at kvinder særligt i 1800-tallet blev skrevet ud af kunsthistorien.

Kunstmaler og hofdame

Den unge, talentfulde adelsfrøken fra Cremona i Norditalien, Sofonisba Anguissola (ca. 1532-1625), blev på sin fars initiativ, og helt usædvanligt for en ung kvinde, uddannet maler. Hendes speciale var portrætmaleriet, og hun opnåede tidligt et ry som et kvindeligt mirakel blandt pave, fyrster og tidens store kunstnere som Michelangelo. Mens hendes kvindelige kolleger angiveligt kopierede og assisterede, skabte Sofonisba værker over egne kompositioner, og hendes indlevede og livfulde portrætter skilte sig ud. Det blev set som et mirakel, at hun som kvindelig maler kunne dette – og hendes mange selvportrætter blev prestigefyldte samlerobjekter.

Den spanske konge kaldte Sofonisba til Madrid som hofdame for sin unge, kunstinteresserede dronning. Her portrætterede Sofonisba kongefamilien, var tegnelærer for dronningen og fik stor betydning for de små prinsesser. Som hofdame kunne Sofonisba ikke selv gifte sig, men hendes høje agtelse hos Kong Filip II gjorde, at han nogle år efter dronningens død sørgede for et passende parti, medgift og fast løn til Sofonisba, der blev gift med en adelsmand på Sicilien. Ægtemanden druknede siden under et piratangreb, og da Sofonisba ikke kunne leve alene som kvinde, påbegyndte hun rejsen til sin yngre bror i barndomshjemmet – men her forelskede hun sig undervejs i skibets kaptajn, som hun nu giftede sig med – uden familiens eller kongens tilladelse. Parret bosatte sig først i Genova og siden igen på Sicilien, hvor Sofonisba levede og malede frem til sin død.

Sofonisba signerede ikke alle sine værker, og der er stadig værker at finde og udforske. Udstillingen på Nivaagaards Malerisamling bidrager til at skabe fornyet internationalt fokus på historiens glemte mirakel.

Udstillingen af de historiske og skrøbelige kunstværker er blevet mulig takket være museets nyligt overståede klimarenovering af alle udstillingssale doneret af fire store fonde. Malerisamlingen har siden 2018 arbejdet på udstillingen, hvor der indlånes værker fra museer i Italien, Spanien, Frankrig, England, Polen, Ungarn, Tyskland og enkelte private samlinger.

Udstillingen er støttet af Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.


@