,

Tyvärr är denna artikel enbart tillgänglig på Danska.



Fotograf/Billede indsendt af: Ulla Skov Jensen, Åbyhøj.

Titel: ’ Jensen-Christian-Albrecht-Hans-og-Bolette-Puggaards-tre-børn-1827 vs. 2021’

“Da alle modeller er fundet via open-call, har jeg forsøgt at ’parre’ dem med udvalgte portrætter fra samlingen. Samtlige billeder er fotograferet i naturligt dagslys indendøre. Her de pæne borgerbørn erstattet af helt almindelige søskende i en knap så almindelig iscenesættelse.”

Maleri af Christian Albrecht Jensen, Hans og Bolette Puggaards tre børn, 1827. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af Christian Albrecht Jensen, Hans og Bolette Puggaards tre børn, 1827. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf/ Billede indsendt af: Jakob Liisberg, Fredensborg.
Titel: ‘Vinterdag i Nordsjælland’.

“Billedet er taget ved Heatherhill, som ligger mellem Gilleleje og Tisvildeleje.
Jeg har valgt dette motiv, fordi det ligesom Lundbyes maleri er præget af linjer, som opstår som en del af de stærke kontraster mellem sneen, bevoksningen, træerne i horisonten og den dramatiske himmel. Jeg synes, at mit billede udstråler en knugende men samtidig indtagende ensomhed.”

Maleri af J. Th. Lundbye, 'Vinterlandskab i nordsjællandsk karakter', 1841. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af J. Th. Lundbye, ‘Vinterlandskab i nordsjællandsk karakter’, 1841. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf/Billede indsendt af: Caroline Brix Jørgensen, Tølløse.

Titel: ’ Barneportræt af en prins’

”På mit billede kan man se min lillebror, med en krave lavet af køkkenrulle og med hjemmelavet tøj på og en sort baggrund, som er et dynebetræk. Jeg valgte det her motiv (…) fordi jeg ville udfordre mig selv på det tøj prinsen havde på, og udfordre min fantasi.”

Maleri af Jacob van Doordt (Tilskrevet), Barneportræt af en prins, u.å. Nivaagaards Malerisamling.

Maleri af Jacob van Doordt (Tilskrevet), Barneportræt af en prins, u.å. Nivaagaards Malerisamling.

Fotograf/Billede indsendt af: Inga Bækhøj Christensen, Virum.

Titel: ’To koner der taler sammen’.

“For tiden ville det ikke kunne tillades, at konerne står så tæt sammen – selv med maske.”

Maleri af Carl Bloch, To koner, der taler sammen, 1874. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af Carl Bloch, To koner, der taler sammen, 1874. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf/Billede indsendt af: Hjalte Jørgensen og Henrik Poulsen, Farum.

Titel: ’Opstilling med skinke tilsat vand i plast (2021)’

“Opstilling med skinke, der endnu ikke er pakket ud af sin plastfolio på en plasticdug, en hjemmebagt bolle og hindbærsnitte i baggrunden. De røgede fisk er konserveret i en metaldåse”
I 1600-tallet spiste adelen store middage med friske, dyre råvarer fra deres jagter. I dag går vi i supermarkedet og køber industrimad, der er pakket ind i plastic. Hjalte har sammen med sin morfar Henrik genskabt maleriet, som det kunne se ud i dag. Vi har et andet forhold til mad end for 400 år siden. Heldigvis er det ved at ændre sig, som den hjemmebagte bolle fortæller.”

Maleri af Pieter Claesz, Opstilling med skinke, 1625. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af Pieter Claesz, Opstilling med skinke, 1625. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf/Billede indsendt af: Karen Margrethe Møller, Roskilde

Titel: ’Med bøgegren. Lockdown Edition, 2021.’

”Som blomster har kulturen også brug for opmærksomhed for at trives. Blomsterne i mit bidrag er tørret ud. Lockdown har betydet, at vi ikke kan komme til at opleve kulturen “in situ”, men må gøre det digitalt. Og det er ikke det samme! Dog giver det nye muligheder som beskuer – også for selv at blive endnu mere en del af oplevelsen.”

Maleri af J.L. Jensen, Blomster i en opsats på marmorkarm med bøgegren, 1846. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af J.L. Jensen, Blomster i en opsats på marmorkarm med bøgegren, 1846. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf/Billede indsendt af: Lennart Schou, København V.

Titel: ’ Granatæble, grønne og blå druer på bund af bobleplast, februar 2021′

”I tæt inspiration af J. L. Larsens værk søges at stille skarpt på, hvordan forholdet til naturen, til symbolikken og til værdierne har ændret sig over de knap 200 år.
Frugten der blev indkøb i februar måned – er et tegn på at varer transporteres over lange afstande og dermed skal beskyttes i kasser og lag af plast. Frugt og grønt beskyttes af plastik, så varerne kan holde sig friske nu og her, men skader miljøet på lang sigt. Den modne spiseklare frugt står dermed i kontrast til udnyttelsen af jordens resurser.”

Maleri af J.L. Jensen, 'Granatæble, grønne og blå druer på stenkarm', 1833. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af J.L. Jensen, ‘Granatæble, grønne og blå druer på stenkarm’, 1833. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf: Rasmus Wilmann. Billede indsendt af: Sascha Yang, Rødovre.
Titel: ’Fiskerkone Fra Rødovre’

”På billedet ses en utilfreds skikkelse, er hun træt og sur efter et langt liv med hårdt fysisk arbejde? Eller er hun misfornøjet, fordi Rødovre ikke er en kystby, og hun derfor er den eneste fiskerkone i Rødovre? Vi har valgt at genskabe ’Fiskerkone fra Hornbæk’ på grund af værkets nærmest fotografiske detaljering og det helt særlige lys.”

Maleri af Frederik Vermehren, Fiskerkone fra Hornbæk, 1883. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af Frederik Vermehren, Fiskerkone fra Hornbæk, 1883. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf/ Billede indsendt af: Ida Frimand og Olivia Augusta Wesenberg, Vedbæk.
Titel: ’To piger der snakker sammen’

” Vi har valgt dette billede fordi man ser tilbage på hvordan det var i 1874. Og så er det sjovt at prøve at klæde sig ud som nogen fra 1800 tallet.”

Maleri af Carl Bloch, To koner, der taler sammen, 1874. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af Carl Bloch, To koner, der taler sammen, 1874. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf/ Billede indsendt af: Nikoline Haarsbøl Kruse, Vedbæk.
Titel: ‘En dansende danskerinde

“Mit billede består af mig der danser, hvor jeg har prøvet at genskabe maleriet: ”Dansende romerinde”. Jeg har prøvet af tage det tøj jeg har, der minder mest om det hun har på og prøvet af lave den samme frisure hun har. Jeg har også prøvet at stå/danse på samme måde som hende.
Jeg har valgt dette maleri, da jeg selv elsker at danse og har gået til det i 9 år. Når jeg danser føler jeg mig fri, glad og selvsikker, hvilket jeg elsker. Det synes jeg også man kan se romerinden føler på maleriet. Jeg synes maleriet er rigtig smukt og elegant og man kan se, at kunstneren har tænkt over farverne i billedet.”

Maleri af Wilhelm Marstrand, Dansende romerinde. Studie til Romerske borgere forsamlet til lystighed i et osteri, før 1838. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af Wilhelm Marstrand, Dansende romerinde. Studie til Romerske borgere forsamlet til lystighed i et osteri, før 1838. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf/ Billede indsendt af: Jakob Liisberg. Fredensborg.
Titel: ’ Frederiksborg Slot i nedgående sol’

”Ifm. mit gensyn med jeres samling stødte jeg også på J.C. Dahls maleri af Frederiksborg Slot, som jeg har forsøgt at finde en pendant til. Som på J.C. Dahls billede, er himlen meget dramatisk og stemningsfuld, som medvirker til at fremhæve slottets storhed og betydning. Slottets ringe størrelse på billedet opvejes af den stærke bagbelysning og centrering og tiltrækker dermed beskuerens blik. Månelysets genskær i søen på Dahls maleri, modsvares også på mit billede, omend det er den nedgående sols stråler. Dahls motiv kan ikke gengives, eftersom nutidens slot og dets omgivelser ikke er de samme. Men mit motiv kan måske bibringe noget af den samme dramatik.”

Maleri af J.C. Dahl. Frederiksborg Slot i måneskin, 1817. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af J.C. Dahl. Frederiksborg Slot i måneskin, 1817. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf/ Billede indsendt af: Lars Lunøe, Nivå.
Titel: ‘Nature morte 2021’

“En fotografisk fortolkning af J.L. Jensens ‘Granatæbler, grønne og blå druer på en marmoreret karm’ fra 1833.
Jeg har i mit foto prøvet at genskabe J.L. Jensens maleri fra 1833 så præcist som muligt, både i motiv, de enkelte elementer samt lys og skygge.”

Maleri af J.L. Jensen, 'Granatæble, grønne og blå druer på stenkarm', 1833. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af J.L. Jensen, ‘Granatæble, grønne og blå druer på stenkarm’, 1833. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf: Simikka Cossa Magnusson, Frederiksberg.
Billede indsendt af: Simikka Cossa Magnusson, Gertrud Magnusson og Jessica Panariti.
Titel: ‘Den ugifte kvinde og spåkonen’

“Ugift tyrkisk kvinde håber på at læse sin kommende mands navn i kaffegrumset. Spåkonen prøver at tyde grumset for hende.
Begrundelse for valg af motiv: Vi ligner kvinderne på fotoet.”

Maleri af ubekendt italiensk kunstner, 'To kvinder med kop', u.å. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af ubekendt italiensk kunstner, ‘To kvinder med kop’, u.å. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf/ Billede indsendt af: Lotte Kjøller, Hørsholm.
Titel: ‘Viva Wilhelm-Marstrand-Liggende-model-1833. Foto af Silje’

“Jeg synes, at det er et fint og smukt oliemaleri, der ligger lidt i tråd med, hvad jeg selv arbejder med som kunstner. Jeg bruger nøgne modeller og farven gul for at opnå det, jeg vil (…). Jeg vil gerne hylde dette Guldaldermaleri, som udgør et virkeligt interessant og velgjort kunstværk. (…)”

Maleri af Wilhelm Marstrand, 'Liggende-model', 1833. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af Wilhelm Marstrand, ‘Liggende-model’, 1833. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf/ Billede indsendt af: Lotte Kjøller, Hørsholm.
Titel: ‘Viva Wilhelm-Marstrand-Liggende-model-1833. Foto af Dy’

“Dy er en smuk men lyshåret kvinde med en nutidig tatovering på ryg og ankel. Tatovering af en kvinde var ikke almindelig anno 1833. Modellen bærer perlekæde ligesom dengang. Modellen var nemlig både klædt af og på med en perlekæde.(…). Jeg vil gerne hylde dette Guldaldermaleri, som udgør et virkeligt interessant og velgjort kunstværk. (…)”

Maleri af Wilhelm Marstrand, 'Liggende-model', 1833. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af Wilhelm Marstrand, ‘Liggende-model’, 1833. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf/ Billede indsendt af: Jørgen Lindehøj, Vejby.
Titel: ‘Montesano & Miracoli’

“Jeg besøgte Rom i marts 2018 og opsøgte stedet hvor P.C. Skovgaard på din første Italiensrejse i 1854 udførte en akvarel, der i 1861 resulterede i guldaldermaleriet, ’Udsigt fra Monte Pincio’.
Mit besøg dokumenterer at Skovgaards maleri er tilvejebragt fra to forskellige udsigter mod Peterskirken med 100 meters afstand. Forgrunden er Terrazzo del Pincio, også kaldet Piazzale Napoleone I. (Det var umuligt at få et billede uden turister – desværre !) Mellemgrunden/ baggrunden i billedet er taget 100 meter mod øst ved vejsvinget Viole Adamo Mickievicz. Herfra er de to kirkespir fra de to tvillingkirker Santa Maria in Montesano & Santa Maria dei Miracoli på Piazza del Popolo synlige.”

Maleri af P.C. Skovgaard, 'Udsigt fra Monte Pincio i Rom', 1861. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af P.C. Skovgaard, ‘Udsigt fra Monte Pincio i Rom’, 1861. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf/ Billede indsendt af: Lotte Kjøller, Hørsholm.
Titel: ’Viva Ditlev-Blunck-Selvportræt-som-friskarer-1848’

Foto af Lotte Kjøllers ægtefælle Lars, 2021. ”Jeg har valgt Ditlev Bluncks ’Selvportræt som friskarer’, 1848, fordi jeg synes, det er et fint og smukt oliemaleri. Også selv om maleriet er af beskeden størrelse. Når jeg har valgt dette motiv, er det også fordi, jeg finder lighed mellem mig selv, som den kunstner jeg er, og Ditlevs liv dengang. Desuden synes jeg, at min mand Lars har mange lighedstræk med kunstneren Ditlev. De er begge den mere spinkle mand med halvlangt hår, blå øjne og smal næseryg. Når den venstre skygge ligger rigtigt, ligner de hinanden meget (…).”

Maleri af Ditlev Blunck, 'Selvportræt som friskarer', 1848. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af Ditlev Blunck, ‘Selvportræt som friskarer’, 1848. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf/ Billede indsendt af: Lis Hasholt, Farum.
Titel: ’Isbåd på Farum Sø’

“Billedet viser en isbådssejler, som på grund af den svage vind er stået af båden og er kommet i snak med en, som er på tur over isen med sin cykel. Som på maleriet “stille sø” er vandet i Farum sø meget stille både på grund af isen og manglende vind, men alligevel kunne det lykkes at fange et sejl på søen. I modsætning til van de Veldes blide farver, illustrerer fotoet’s kølige, næsten grå-hvide skala stemningen en vinterdag.”

Maleri af Willem van de Velde d.Y, Stille sø, u.å. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af Willem van de Velde d.Y, Stille sø, u.å. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf/ Billede indsendt af: Tobias Reimer Christensen, Vedbæk.
Titel: ’Plastik Ko ved Søbred’

”Jeg har valgt at genskabe billedet af P.C. Skovgaard, Sommereftermiddag ved indsø fra 1859. Jeg har kaldt mit foto for ’Plastik Ko ved Søbred’. Jeg tog billedet ved Enrumdammen som jeg gik ned til med en figur af en ko i hånden. Jeg valgte motivet fordi jeg bor lige ved siden af og kom i tanke om søen da jeg så værket af P.C. Skovgaard.”

Maleri af P.C. Skovgaard, Sommereftermiddag ved indsø, 1859. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af P.C. Skovgaard, Sommereftermiddag ved indsø, 1859. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf/ Billede indsendt af: Filippa Thonbo, Vedbæk.
Titel: ’En havanneser hund ser på en godbid’

”Mit billede forestiller en havanneser hund, som kigger på en godbid. Jeg har prøvet at tage billedet op af en rimelig neutral baggrund, fordi sådan var billedet med broholmeren også taget.”

Maleri af Otte Bache, En broholmerhund ser på en eghjort, 1871. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af Otte Bache, En broholmerhund ser på en eghjort, 1871. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf/ Billede indsendt af: Caroline Øgard, Vedbæk.
Titel: ’Stranden ved Skodsborg’

”Jeg har valgt et billede af en badebro, fordi jeg elsker vandet, især om sommeren. Jeg bor ud til vandet, og derfor passede billedet meget godt med den badebro jeg bor ud til. Jeg har valgt dette motiv, da jeg elsker havet og hele tiden omgås med det, fordi jeg bor ud til det.”

Maleri af P.C. Skovgaard, Stranden ved Hellebæk, 1858. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af P.C. Skovgaard, Stranden ved Hellebæk, 1858. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf/ Billede indsendt af: Anton Kvist, Vedbæk.
Titel: ’Hjemme general’

Maleri af Frans Schwartz, Kusken Jöns, 1906. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af Frans Schwartz, Kusken Jöns, 1906. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf: Rasmus Wilmann. Billede indsendt af: Sascha Yang, Rødovre.
Titel: ’Dette er ikke en musiker’

”Men en henvisning til La Trahison des images (Ceci n’est pas une pipe) er værket Dette er ikke en musiker en påmindelse om, det visuelle bedrag vi dagligt bliver udsat for på sociale medier. Med de rette filtre kan man i dag fremstå smukkere og højere. I de rette kulisser med de rette rekvisitter, bliver man rigere eller mere økologisk end i virkeligheden. Med en violin i hånden antager man, at skikkelsen på billedet er en musiker. Virkeligheden er en anden.
Vi har valgt Ung Musiker for at lege med begrebet køn (Ikke køn, som i pæn. Køn, som i kønsdebat).”

Maleri af Holger Roed, En ung musiker (Fr. Rung, 1854-1914) med sin viola, ca. 1869. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af Holger Roed, En ung musiker (Fr. Rung, 1854-1914) med sin viola, ca. 1869. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf/Billede indsendt af: Gitte Clemens, Århus.

Titel: ’Små ændringer i det traditionsfyldte ægteskab’.

”Ved fotoportrættet har jeg brugt genstande af ældre dato (lampe, askebæger, bord og billedramme) til at sætte stemningen for det gamle traditionsbundne ægteskab. Hedvinen, som på daværende tidspunkt nok har været sherry, er dog nu skiftet ud med gin, som i de senere år er blevet en yderst populær drik. Denne flaske gin er produceret ved Limfjorden og har en flot brændt farve. Selvom man ikke ser bogens titel, har jeg bevidst valgt, at patriarken på mit foto skal sidde og læse op af bogen “Mads og Monopolet: Parforholdet – hvor svært kan det være” fra 2011. Dette skal symbolisere den udvikling, der er sket både i ægteskabet og mellem mænd og kvinder generelt. I 1885 var ægteskabet oftest et lukket land, hvor man ikke talte højt om sine problemer, og kvinder var i mange henseender henvist til rollen som den hengivende hustru. I 2021 hører vi derimod “Sara og Monopolet” i radioen hver lørdag formiddag og diskuterer online, hvad den bedste løsning er på nutidens ægteskabelige dilemmaer. På de 135 år, som der er mellem Krøyers maleri og min parafrase, har ægteskabet som institution rykket sig, og samlivet findes nu i mange nye konstellationer.”

Maleri af P. S. Krøyer, Dobbeltportræt af kgl. skuespiller Emil Poulsen (1842-1911) og hustru Anna, f. Næser (1849-1934), 1885. Nivaagaards Malerisamling.

Maleri af P. S. Krøyer, Dobbeltportræt af kgl. skuespiller Emil Poulsen (1842-1911) og hustru Anna, f. Næser (1849-1934), 1885. Nivaagaards Malerisamling.

Fotograf/Billede indsendt af: Jane Maria Petersen, København Ø.

Titel: ‘Arkitektonisk tableau, Vesta-Templet’

”Vesta-templet i Rom, som er dedikeret til den romerske gudinde Vesta, har altid fascineret mig. At unge kvinder skulle vogte hjemmets flamme på livstid. Ophøjet til gudindestatus, og alligevel ofte underkastet en grusom offerskæbne. Mit arkitektoniske tableu, med udgangspunkt i C.W. Eckersbergs vidunderligt præcise maleri, er bygget op af hjemmets og køkkenets ydmyge komponenter, for at gøre det så malerisk og stofligt nærværende som muligt. Tape, træ, figner, sugerør, træ, gouachefarve, papir, skum, stof og sandpapir har været nogle mine byggematerialer. Mit mål var at overføre lidt af den suggestive stemning man finder i Eckersbergs maleri, med en slags upræcis præcision og tilføre en anden stoflighed.”

Maleri af C. W. Eckersberg, Vesta-templet i Rom, 1814-181. Nivaagaards Malerisamling.

Maleri af C. W. Eckersberg, Vesta-templet i Rom, 1814-181. Nivaagaards Malerisamling.

Fotograf/Billede indsendt af: Lars Lillevang Bindslev, Hvidovre.

Titel: ’ Bronzeriøs’

”Med et alvorligt og seriøst makeup-fyldt udtryk i ansigtet, har vi forsøgt at ramme tonen fra den originale bronze buste meget bogstaveligt.”

Buste af Ludvig Brandstrup , Godsejer Johannes Hage (1842-1923), 1918. Nivaagaards Malerisamling

Buste af Ludvig Brandstrup , Godsejer Johannes Hage (1842-1923), 1918. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf/Billede indsendt af: Lars Lillevang Bindslev, Hvidovre.

Titel: ’En skæg fætter’

Motivet af kusken Jöns inspirerede os til at tage et anderledes portrætfotografi af fætter Anders og hans bevaringsværdige skæg. Tak for en underholdende fotokonkurrence, som fik os op af sæderne, og se lidt af vores familie for første gang siden corona startede.”

Maleri af Frans Schwartz, Kusken Jöns, 1906, Nivaagaards Malerisamling.

Maleri af Frans Schwartz, Kusken Jöns, 1906, Nivaagaards Malerisamling.

Fotograf/Billede indsendt af: Lene Walgren, Hørsholm.

Titel: ’Mads med sin datter Liv’

”Jeg har valgt emnet familieportrætter, som jeg har oplevet som en svær disciplin, men inspirationen fra de gamle malerier gjorde opgaven spændende. Billedet forestiller min svigersøn og barnebarn, som jeg har prøvet at iscenesætte i en komposition tæt på Jens Juels portræt. Nutidens far med nær relation til sine børn kan måske spejle sig i Peter Tutien, der med Rousseau i bagagen, gav sine børn en friere opdragelse.”

Maleri af Jens Juel, Portræt af Peter Tutein med sin yngste søn Louis Alexander, ca. 1800. Nivaagaards Malerisamling.

Maleri af Jens Juel, Portræt af Peter Tutein med sin yngste søn Louis Alexander, ca. 1800. Nivaagaards Malerisamling.

Fotograf/Billede indsendt af: Peter Dahlerup, Fredensborg.

Titel: ’Dagen gryr men skoven dør’

”Jeg jagtede i flere dage forskellige steder for at finde en skovsø med den rette stemning og fandt denne ved Sindersøvej. At finde skovsøer i Nordsjælland er en kærkommen måde at se det varierede smukke landskab.”

Maleri af Harald Foss, Sommermorgen, 1873, Nivaagaards Malerisamling.

Maleri af Harald Foss, Sommermorgen, 1873, Nivaagaards Malerisamling.

Fotograf/Billede indsendt af: Peter Dahlerup, Fredensborg.

Titel: ’ Måneskin ved Frederiksborg Slot’

”Frederiksborg Slot ligger der stadig og renoveres løbende og for at få nutiden bragt ind i billedet så sidder der tre unge på bænken – delvist oplyst af månen som også skinner på slottet, men de unges ansigter er også oplyst af deres mobiltelefon som vidner om nutiden. De unge holder meget til på ’Posen’ som området hedder nu. I baggrunden skimtes Barokhaven.”

Maleri af J.C. Dahl, Frederiksborg Slot i måneskin, 1817. Nivaagaards Malerisamling.

Maleri af J.C. Dahl, Frederiksborg Slot i måneskin, 1817. Nivaagaards Malerisamling.

Fotograf/Billede indsendt af: Peter Dahlerup, Fredensborg.

Titel: ’ Pige med mobiltelefon’

”Mit konkurrence-gen sagde mig, at jeg også skulle prøve at deltage med et motiv med et menneske. Jeg valgte Marstrands billede af pigen der sidder med håndspejlet efter sikkert at have børstet sit hår ved morgentoilettet. Det var svært at finde en kåbe som minder om den på maleriet men denne kjole, som jeg måtte købe til formålet, blev mit valg. I disse GDPR- og coronatider var det så også nemmest med en enkelt model. Og igen er min fortolkning til nutiden med så i stedet for et håndspejl, så sidder hun med sin mobiltelefon.”

Maleri af Wilhelm Marstrand , Venetianerinde ved toilettet, 1854. Nivaagaards Malerisamling

Maleri af Wilhelm Marstrand , Venetianerinde ved toilettet, 1854. Nivaagaards Malerisamling

Fotograf/Billede indsendt af: Ulla Skov Jensen, Åbyhøj.

Titel: ’Rembrandt-Harmensz-van-Rijn-Portræt-af-en-39-årig-kvinde-1632 vs.2021’

Da alle modeller er fundet via open-call, har jeg forsøgt at ’parre’ dem med udvalgte portrætter fra samlingen. Samtlige billeder er fotograferet i naturligt dagslys indendøre. I årevis har jeg været fascineret af hollandsk guldalder, som også måtte holde for, da jeg tog afgang fra Århus Kunstakademi (2018). Særprægede hovedbeklædninger er en særlig inspirationskilde.

Maleri af Rembrandt Harmensz van Rijn, Portræt af en 39-årig kvinde, 1632. Nivaagaards Malerisamling.

Maleri af Rembrandt Harmensz van Rijn, Portræt af en 39-årig kvinde, 1632. Nivaagaards Malerisamling.

Fotograf/Billede indsendt af: Ulla Skov Jensen, Åbyhøj.

Titel: ’ Gabriel-Metsu-En-pige-der-skræller-æbler-u.å.vs 2021’

’Min’ pige blev lidt ældre end forlægget. Det er også en linje, jeg forfølger, altså aldringen op imod ungdomsdyrkelsen. Da alle modeller er fundet via open-call, har jeg forsøgt at ’parre’ dem med udvalgte portrætter fra samlingen. Samtlige billeder er fotograferet i naturligt dagslys indendøre.

Maleri af Gabriel Metsu, En pige, der skræller æbler, u.å. Nivaagaards Malerisamling.

Maleri af Gabriel Metsu, En pige, der skræller æbler, u.å. Nivaagaards Malerisamling.




@