Danh Vo præsenterer 2021. En have over tid – og en kartoffelmark

I 2020 indledte Nivaagaards Malerisamling et flerårigt samarbejde med den dansk-vietnamesiske kunstner Danh Vo, der voksede op i Nivå og i dag har hele verden som sin scene. Ligesom Malerisamlingens stifter var det, er Danh Vo en stor samler. Sidste sommer præsenterede han på Nivaagaards Malerisamling en udstilling med værker fra sin samling af kunstnere, der alle har haft stor betydning for hans egen kunst.

I sommeren 2021 rykker Danh Vo ud af museet og indtager Nivå by og landskabet omkring. Projektet rækker ud mod borgerne i Nivå, også mod dem der ikke kommer på Malerisamlingen. Hvor udstillingen i 2020 viste kunsten i klassisk forstand, vil denne sommers Vo-projekt i Nivå folde kunsten anderledes og nytænkende ud.

Museer og kunstnere samarbejder normalt inden for en stram tidshorisont og med mange deadlines. Nivaagaards Malerisamling har i foråret købt en gammel 690 m2 DSB-grund ved Nivå Station, hvor en anden tidslighed vil herske – uden fastlagte planer eller mål for øje. Her får Danh Vo frie tøjler til med tiden at skabe en have i regi af projektet Danh Vo præsenterer. I arbejdet med en have må man overgive sig til en langsommere tid; man kan ikke skynde på en spire og haven skal passes, vandes og varetages i overensstemmelse med de givne omstændigheder.

Læs mere om den nyerhvervede grund og fremtidens have her.

I forbindelse med Danh Vo præsenterer 2021 etablerer museet sammen med kok Christian F. Puglisi og Danh Vo en kartoffelmark i begges barndomsby, Nivå, som alle borgere er inviteret med til at passe fra maj til august. Marken består af ca. 35 kartoffelsorter med forskellige smag, former og farver og er en spiselig hyldest til mangfoldighed. Det er Vos og Puglisis ønske, at marken bidrager til en større forståelse for lokalproduktion af fødevarer, naturens tilstand, bæredygtighed og socialt samvær. Den 900 m2 mark er anlagt på plænen vest for Nivå Centeret.

Læs mere om kartoffelmarken her.

Lyt til podcastserien ‘Man kan ikke skynde på en spire’

1. episode: ´At observere en have er en rejse i sig selv’

2. episode: Vand er liv – Carsten Rahbek og Danh Vo
Danh Vo har inviteret Carsten Rahbek, som forsker i biodiversitet, med på en tur langs Nive Å, som Vo voksede op i nærheden af, men først for nylig har opdaget eksistensen af. Vi hører om det særlige ved åen og dens omgivende landskaber, mens kunstneren og professoren får sig en snak om vand, land og liv – og hvorfor det er så svært for os mennesker at vente.

3. episode: Haven har en anden tid, end vi har
Danh Vo fortæller om sin fascination af haver og naturens voksende indtog i hele hans virke. Det handler om forbindelser mellem begær, æstetik og logik, og om hvordan vi dyrker naturen; hvor vigtigt det er, at vi tør være kritiske – og lidt om kærlighed til krabber.

4. episode: At komme ned på knæ og dyrke jorden er en vigtig lektie for os alle – Christian Puglisi
Restauratør og Michelin-kok Christian Puglisi er ligesom Danh Vo opvokset i Nivå. Nu er han vendt tilbage for at lave en borgerdrevet kartoffelmark i Nivås bymidte. Hør Puglisi fortælle om tilblivelsen af kartoffelmarken, og hvordan han gik fra at være kræsen dreng på Sicilien til førende råvareentusiast.

Podcastserien Man kan ikke skynde på en spire portrætterer over fem episoder naturens indtog i Danh Vos kunst, den tværfaglige metode og hvordan faglighederne krydsbestøver hinanden. Vi hører, hvordan Danh Vo kontinuerligt lærer af arbejdet med en have og af at samle kloge folk omkring sig, som ved alt det om klima, biodiversitet og råvarer, han ikke selv ved. I Vo’s proces med at udvikle en have for Nivaagaards Malerisamling mødes han med forsker i biodiversitet, Carsten Rahbek, kok og råvareentusiast, Christian Puglisi og Luise Faurschou, der leder organisationen ART2030, som forbinder kunst med FN’s verdensmål.

Sammen og hver for sig taler de blandt andet om forbindelser mellem tidens betydning, æstetik, kritik og natursyn; at opdage liv og fortider i et å-løb; og om at skabe social forandring og begejstring med en kartoffelmark.

Danh Vo og Nivaagaards Malerisamling

Den dansk-vietnamesiske kunstner Danh Vo (1975) er en stjerne på den internationale kunsthimmel. Han har haft soloudstillinger på verdens største museer som Guggenheim Museet i New York og repræsenteret Danmark på Venedig biennalen. Bosat i Berlin og Mexico har han hele verden som sin legeplads. Nu vender han for en stund hjem til en del af sine rødder for at indgå i et flerårigt samarbejde med Nivaagaards Malerisamling.

Som millioner af andre har Danh Vo måttet flygte fra et land til et andet. I 1979 sejlede han med sin familie fra Vietnam på en hjemmebygget båd og blev samlet op af et Mærsk-skib, og efter et ophold i en flygtningelejr i Singapore fik de asyl i Danmark i 1980. Familien boede herefter mange år i Nivå, hvor Danh Vo gik i den lokale folkeskole, indtil han blev smidt ud af 8. klasse. Han blev siden uddannet fra Det kgl. Danske Kunstakademi (1998-2002) og Städelschule i Frankfurt (2002-2005).

Hans værker kredser ofte tematisk om, hvordan et menneskes løbebane og identitet skabes af store kulturelle og politiske forhold udenfor individets påvirkningskraft. Værkerne har tit en arkæologisk og kulturhistorisk karakter, i form af fundne genstande og spor fra fortiden, der hentes ind som vidner om begivenheder eller problematikker. Samarbejdet mellem Vo og Nivaagaards Malerisamling ligger i umiddelbar forlængelse af denne undersøgelse af den lille og den store historie. Dertil kommer naturen, som nu gradvist har overtaget Vo’s arbejde som kunstner de seneste år.

Læs om Danh Vo præsenterer 2020

TAK TIL:

Det Obelske Familiefond

ART2030

Fredensborg Kommune, Nordsjællands Vej og Park, for velvilligt samarbejde omkring udlån af plænen til brug for dette års etablering af kartoffelmark. Marken er etableret af NSVP og ligger i forlængelse af kommunens fokus på styrkelse af biodiversitet. Kartoffelmarken bliver til i samarbejde med Nivå Skole, Nivå Nu, Nivå Bibliotek, Kunstambassadørerne og borgere i Nivå.


@