LUKKET | Åbner igen i morgen kl. 11:00
LUKKET | Åbner igen kl. 11:00
CLOSED
CLOSED | Opens again at 11:00
LUKKET
LUKKET | Åbner igen kl. 11:00
CLOSED
CLOSED | Opens again at 11:00

Kunstopdagelse

SJÆLDEN KUNSTOPDAGELSE:

FAMILIE GENFORENES EFTER KNAP 200 ÅR

Et aktuelt forskningsprojekt på Nivaagaards Malerisamling har ført til et usædvanligt fund af den manglende kvinde i et familieportræt, der i knap 200 år har været foruden moren i maleriet. Det nederlandske barokbillede er malet i 1626 af mesteren Cornelis de Vos. En generøs donation fra Ny Carlsbergfondet har muliggjort museets køb af kvindeportrættet, der nu er bragt sammen med sin ægtemand og søn på Nivaagaards Malerisamling, hvor den genforenede familie kan opleves.

I museets samling af nederlandsk barok findes et stort Dobbeltportræt af en far med sin søn (138 x 119 cm) fra 1626 af Cornelis de Vos (1584-1651). De Vos var en af Antwerpens berømte, prestigefulde portrætmalere, samtidig med Rubens og van Dyck. I dobbeltportrættet skildres arvefølgen i en meget velhavende borgerskabsfamilie i form af en far, der ømt holder sin søn i hånden. I nederste højre hjørne ses en flig af en kjole, der indikerer, at værket også har indeholdt gengivelsen af en mor, der sidenhen må være blevet skåret væk.

Som led i, at museets specialkonsulent prof. dr. Jørgen Wadum i samarbejde med den hollandske kunsthistoriker dr. Angela Jager fra RKD (Nederlands Institut for Kunsthistorie) er i færd med et større forskningsprojekt om museets nederlandske baroksamling, gik forskerne sidste år ind i jagten efter spor af den forsvundne mor.

På Statens Museum for Kunst blev opsporet en konserveringsrapport fra 1966, hvor fotografier viser de Vos’ billede uden ramme i afrenset tilstand: Gammel gulnet fernis og overmaling er fjernet og afdækker en del af den tabte kvindes arm, kunstfærdige manchet og hendes sarte hånd, der holder et par smukt broderede handsker foret med rødt fløjl og bærer en kostbar ring.

Denne opdagelse gav et nyt indblik i, hvor elegant det store dobbeltportræt må have været, og et fornyet håb om at hente den manglende mor hjem til den brunøjede søn.

PORTRAIT OF A LADY

Forskernes søgen efter sammenlignelige portrætter af de Vos endte til deres begejstring i at identificere et portræt af en kvinde med en stor møllestenskrave som faderens: Cornelis de Vos’ Portrait of a Lady, 1626, der i 2014 var blevet udbudt til salg hos Christie’s i London.


Portrættets baggrund var dengang mørkebrun. Den nye ejer Salomon Lilian, en førende kunsthandler i Geneve og Amsterdam, fik ved erhvervelsen renset og restaureret portrættet – og her forsvandt nu den mørke baggrund langsomt, da den viste sig at være en senere overmaling. Bag den elegante kvinde dukkede nu et fjernt landskab op i venstre side og en blå himmel med vandrette hvidlige skyer som baggrund for kvinden.

Et match med Nivaagaard-portrættet af far og søn afslørede, at forskerne havde genfundet den forsvundne mor i familieportrættet: Landskabet i baggrunden, der viser et dige med en række poppeltræer bag drengens ene skulder, fortsætter i portrættet af kvinden. Hendes ansigtstræk og brune øjne passer til drengens. Den overskyede himmel matcher i begge malerier og i en sådan grad, at der ikke er nogen tvivl om, at forskerne har kunnet genforene familien efter flere hundrede år.


Det sker kun meget sjældent, at det lykkes delte malerier fra den tid at finde sammen igen.

Forsker, specialkonsulent, prof. dr. Jørgen Wadum fortæller om den overraskende opdagelse:

Først søgte vi – på baggrund af det sortstribede satinskørt, der er svagt synligt i maleriets nederste højre hjørne – efter sammenligninger blandt alle siddende kvinder i de Vos’ oeuvre, og her dukkede snesevis af kvinder op i arkiverne hos RKD og på Getty Research Institute. Vi havde derfor en god idé om, hvordan den forsvundne kvinde kunne se ud. Men det var først, da jeg googlede ’portræt af en kvinde’, at jeg fandt hende. Og det var fuldstændig uventet! Cornelis de Vos’ kvindeportræt viste sig som en illustration til et interview med den hollandske kunsthandler Salomon Lilian, udgivet online i 2016 i CODART eZine. I 2014 dukkede de Vos-kvinden op på en auktion med mørkebrun baggrund, men heldigvis havde Lilian fået maleriet restaureret – ellers havde vi måske misset linket til vores dobbeltportræt. Højden på maleriet af moren er under halvdelen af Nivaagaard-portrættets højde, hvilket antyder, at det oprindelige værk sandsynligvis er blevet delt bedst muligt i to pæne billeder efter en skade, formentlig i årene 1830-1859. Den tidligste omtale, der findes af det allerede trimmede familieportræt, går tilbage til 1859, hvor det var en del af samlingen af John Rushout, 2. Baron Northwick (1770-1859), og derefter købt af Leroy d’Etoilles. I 1907 blev det erhvervet af museets stifter Johannes Hage i Paris.


Museumsdirektør Andrea Rygg Karberg udtaler:

Det er et kæmpe scoop inden for nederlandsk baroks kunsthistorie og for vores kunstsamling, at forskningen har ført frem til fundet af dette vidunderlige kvindeportræt. Moderen kigger nu ud på os ved siden af sin søn, hvis blik er så sammenligneligt med hendes. Alle de tre portrætterede tilføres en helt ny dimension, dybde og glød, når de samles som oprindeligt, og ikke opleves hver for sig. Det er utrolig lykkeligt, at værket efter forskernes opdagelse ovenikøbet viste sig at kunne erhverves, og vi skylder Ny Carlsbergfondet en meget stor tak for at træde til med deres generøse bevilling af det fulde beløb, der nu gør det muligt for vores gæster at opleve familien samlet her i Nivå.

Forskerne har endnu ikke sluppet opklaringen omkring billedet, men sat jagten ind efter næste spor: Hvem forestiller familien?

To be continued…

SE FILMEN: THE LOST WOMAN WITH THE BROWN EYES

OM FORSKNINGSPROJEKTET

Museets aktuelle forskningsprojekt ‘Hollandske og nederlandske malerier på Nivaagaards Malerisamling. Tilskrivninger, erhvervelseshistorie og maleriernes kunstneriske betydning i international sammenhæng’ er muliggjort takket være Kulturministeriets Forskningspulje, der i 2021 tildelte Nivaagaards Malerisamling 775.000 kr. til forskningen i museets unikke samling af nederlandsk barok.

PRESSE

Læs Politikens reportage fra dagen, hvor genforeningen fandt sted: 

Hvorfor forsvandt hun?

Den spektakulære nyhed ramte også de amerikanske medier, hvor forskerne Jørgen Wadum og Angela Jager gav interview til USA’s nationale radiokanal NPR. 

FØLG OS PÅ instagram

FOLLOw us on instagram